Tjeerd Putters

Directeur

De manier waarop we solliciteren is constant in beweging. Waar je als werkzoekende een decennia terug voldoende had aan een papieren cv maken en sollicitatiebrief schrijven, is dat vandaag de dag heel anders. Hoe vacatures gevonden worden en hoe er gesolliciteerd wordt, is door de komst van nieuwe technologie verschoven naar de online wereld. Denk maar aan online vacaturebanken, recruitment websites en social media platformen. Als je wilt opvallen tussen de andere kandidaten is het daarom cruciaal om de nieuwe trends en strategieën in de gaten te houden. Samen met Robin Bakker van CVster geven we aan hoe ‘het nieuwe solliciteren’ precies werkt en wat je hierover moet weten.
 

Het online visitekaartje

Papieren visitekaartjes zijn erg ouderwets. Je kunt de kaartjes gemakkelijk vergeten mee te nemen en ze kunnen ineens op zijn. Daarnaast dateert de informatie op het kaartje snel: onhandig wanneer je er net honderden hebt laten drukken.

Bij het nieuwe solliciteren is het traditionele papieren visitekaartje verschoven naar de online variant: LinkedIn. Dit carrière gerichte online platform biedt in de zoektocht naar een nieuwe baan veel voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld nagaan wie jouw profiel bekeken heeft. Je hebt het daarom al snel door als je in de gaten gehouden wordt door allerlei recruiters. Wanneer dit het geval is, raden we je aan om hier handig gebruik van te maken, want kennelijk heeft jouw profiel interesse gewekt. LinkedIn is daarom een hele handige manier om door de juiste personen gevonden te worden en om een netwerk op te bouwen. Als je op zoek bent naar een baan kun je ook je headline daarop aanpassen, zo krijg je bijna dagelijks mails van recruiters voor potentiële jobs. 

De video pitch

Ook de video pitch is bij het nieuwe solliciteren een relevante methode om toekomstige werkgevers te overtuigen van jouw vaardigheden. In deze korte sollicitatievideo’s van 1 of 2 minuten is het de bedoeling dat je vertelt wie je bent, wat je doet, waar je goed in bent en waarom je goed past bij het bedrijf.

Een video pitch toesturen in plaats van een motivatiebrief is een creatieve en gedurfde keuze. Het is daarbij belangrijk om in de video vooral jezelf te zijn. Breng hierbij je enthousiasme en passie voor het vak goed over. Richt je ook op wat jou als persoon uniek maakt en welke kwaliteiten je kunt inzetten voor die functie. Het is hierbij belangrijk om niet letterlijk je cv voor te lezen: de video moet een toegevoegde waarde hebben. Dit is bijvoorbeeld het geval als je door de video beter je creativiteit en enthousiasme kan tonen.

Online sollicitatiegesprek 

Bij het nieuwe solliciteren vinden steeds vaker online sollicitatiegesprekken plaats. De eerste kennismaking vindt dan plaats via Skype in plaats van face to face. Door het digitale karakter vinden veel sollicitanten een Skypegesprek extra spannend. Het is daarom belangrijk om je als werkzoekende extra goed voor te bereiden op dit gesprek.

Zo is het ten eerste cruciaal om een goede setting te creëren: dus met een neutrale achtergrond zonder teveel afleiding. Ook moet je je tijdens een Skype sollicitatie, net als tijdens een face-to-face ontmoeting, netjes aankleden. Je bovenkleding wordt tenslotte wél gezien en beoordeeld. Vervolgens is het ook belangrijk om oogcontact te maken met je gesprekspartner: dus kijk in de camera en niet op je scherm. Tenslotte kan het natuurlijk ook voorkomen dat je verbinding niet zo goed is, dus daar moet je ook rekening mee houden.