Hans Bossenbroek

Communicatiemedewerker

Een inspirerende brainstormsessie op een inspirerende plek. Zo kun je de brainstormdag van 2017 wel samenvatten. Slot Loevestein vormde op 17 november het decor van de jaarlijkse brainstormdag van Intro Personeel. Ook deze keer weer een vruchtbare dag.

Op een steenworp afstand van de plek waar in 1621 schrijver Hugo de Groot de staatsgevangenis uitvluchtte, denken vandaag recruiters na over hoe we de dienstverlening naar klant én sollicitant kunnen verbeteren. In één van de bijgebouwen van het imposante slot zijn vrijwel alle collega’s present om te brainstormen over deze belangrijke onderwerpen. Thema dit jaar: Van groei naar bloei.

Terwijl het buiten af en toe waterkoud is, is het binnen behaaglijk warm. De aftrap wordt verricht met een filmpje van de afdeling Marketing. De visie van de afdeling wordt daarin gepresenteerd en de collega’s opgeroepen om vooral gebruik te maken van de kennis van de marketingcolllega’s. Niet onbelangrijk: marketing speelt een steeds grotere rol bij het zoeken en vinden van geschikte kandidaten.

Daarna staat tijdens de ochtendsessie de klant centraal. Onder het genot van een goede bak koffie, zoals gebruikelijk, wordt in vier groepen nagedacht hoe we met z’n allen onze klanten beter van dienst kunnen zijn. Dat er enthousiast gediscussieerd wordt, hoeft geen betoog. Met z’n allen komen we tot interessante conclusies. Het is bijvoorbeeld belangrijk om regelmatig bij de klant over de vloer te komen. Niet alleen om te kijken hoe het de kandidaat vergaat, maar ook om de contact goed te houden.

In de pauze geeft gids Janet, in historische kleding gestoken, een boeiende rondleiding door het kasteel. Op de begane grond krijgen we uitleg hoe de ridders en jonkvrouwen in de Middeleeuwen leefden. Een verdieping hoger vertelt Janet ons in geuren en kleuren hoe schrijver Hugo de Groot met hulp van zijn vrouw ontsnapte uit het kasteel. 

Na deze erg boeiende rondleiding staat in het middaggedeelte de kandidaat centraal. Ook over de dienstverlening naar de kandidaat wordt volop gediscussieerd en nagedacht. Net als bij de klant is ook bij de kandidaat persoonlijke aandacht nog steeds erg belangrijk, zo blijkt. Belangrijke ideeën worden dan ook aangedragen: van waardebonnen tot het doen van een DISC-test.

Al met al, ook deze editie van de Brainstormdag was voor iedereen erg inspirerend. De conclusie dat Intro Personeel klaar is voor 2018 mag gerust worden getrokken. Met nóg meer aandacht voor klant en kandidaat.