Buiten werken betekent voor groenvoorziener Wesley meer vrijheid
Medewerker Groen Wesley Hoeijmans stapte van de logistiek over naar een baan in de openbare ruimte om hovenierswerk te gaan doen. Van die keuze heeft hij geen enkele spijt. De wisseling van baan heeft hem erg goed gedaan. “Ik kreeg het Spaans benauwd van die tl-verlichting in de fabriekshal. Nu werk ik lekker buiten en geniet ik van de vrijheid.”
Wie denkt dat hoveniers alleen maar met mooi weer werken, moet beslist eens langsgaan bij groenvoorziener Wesley. Samen met zijn collega, voorman Martijn, is de 39-jarige Tilburger bezig in natuurgebied Bossenwaard bij Nieuwegein. Dikke regendruppels vallen uit de hemel en zonnestralen zijn ver te zoeken. Maar het maakt de hoveniers van Prop Beplantingswerken allemaal weinig uit. Gewapend met een knalgele kruiwagen zijn beide mannen aan ’t werk langs de dijk.
Wat ben je vandaag aan het doen?
“In de uiterwaarden ben ik samen met mijn collega hekwerken aan het vervangen. We halen oude palen weg en vervangen die voor nieuwe palen. Daarna spannen we er prikkeldraad tussen. Dat zullen er vandaag zo’n dertig zijn. Dat lijkt niet echt werk voor een hovenier, maar dat hoort er ook bij. Door lange files en wat tegenslag zijn we vandaag wat later begonnen dan normaal. Daarom loopt deze klus wat uit.”
Wat zijn jouw taken als groenvoorziener?
“Ik ben vooral bezig met werkzaamheden in het groen. In natuurgebieden in het rivierengebied doen we allerlei klussen. We voeren maaiwerkzaamheden uit, snoeien struiken en heggen en bestrijden invasieve exotische planten. Als we even wat minder werk hebben, zorgen we dat de strandjes langs de rivier schoon blijven. We ruimen alle rotzooi op en zorgen dat het er allemaal netjes uitziet.”
Hoe ben je groenvoorziener geworden?
“Voor ik in de groenvoorziening aan de slag was, werkte ik in de productie en logistiek. Dat werk vond ik niet leuk. Ik vond het niet fijn om onder druk in een felverlichte fabriekshal te werken. Via Intro Personeel kreeg ik de kans om in het groen aan de slag te gaan. Dat is een juiste keuze geweest, want ik heb het erg goed naar mijn zin.”
Waarom vindt je jouw werk zo leuk?
“Het leuke is dat ik veel vrijheid in mijn werk heb. Je bent heerlijk buiten bezig en werkt op verschillende plekken. Het is fijn om in de natuur te werken. Je komt vaak dieren in het wild tegen en dat maakt het werk ook leuk. Buiten werken geeft me ook rust. Daarom bevalt het me ook prima.”
Kun je een doorsnee werkdag beschrijven?
“Tussen zeven uur en kwart over zeven ’s ochtends rijd ik samen met mijn collega thuis weg om de bus op te halen. Daarna zijn we vaak zo’n half uur tot anderhalf uur bezig om op onze werkplek van die dag te komen. Op die plek zijn we dan tot het eind van de middag bezig met groenwerkzaamheden en gaan we naar huis.”
Hoe zie je jouw toekomst?
“Ik wil graag mijn rijbewijs B halen. Via Intro krijg ik die kans. Als groenvoorziener zit ik helemaal op mijn plek. Ik wil dus zeker in de groenvoorziening blijven werken, want ik vind het erg leuk.”
Zo haal je in 2026 het maximale uit je vakantiedagen
Key Takeaways In 2026 blijft het wettelijke minimum gelijk: 4 × je wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer heeft minimaal 20 vakantiedagen. Nederlanders krijgen gemiddeld 27,5 vakantiedagen per jaar. Met slimme planning kun je in 2026 12 dagen vrij zijn met slechts 6 dagen verlof. Feestdagen zijn niet automatisch vrij; je cao bepaalt dit. Benieuwd welke […]
Wat staat er in de CAO beroepsgoederenvervoer 2026?
Key Takeaways De CAO beroepsgoederenvervoer 2026 heeft een looptijd van één jaar. Alle loonschalen stijgen per 1 januari 2026 met 4%. De berekening van vakantiedagen wordt gemoderniseerd volgens Europese rechtspraak. Ploegentoeslagen krijgen vaste bandbreedtes. De RVU-regeling wordt verlengd tot 2030. Voor consignatievergoedingen gelden minimumniveaus. Laadtijd van elektrische vrachtwagens telt voortaan als betaalde werktijd. De volledige […]
Key Takeaways De moeilijkste mbo-opleiding hangt af van de mix tussen theorie, praktijk en verantwoordelijkheid. Vooral zorg, techniek, laboratoriumwerk en maritieme opleidingen worden structureel als zwaar beoordeeld. De zwaarste mbo 4-opleidingen zijn meestal Mechatronica, Elektrotechniek en Maritiem Officier. Werkgevers ervaren afgestudeerden uit zware opleidingen als betrouwbaar, nauwkeurig en direct inzetbaar. Een uitdagende opleiding biedt uitstekende […]