Het liefst veegt veegwagenmachinist Jan de straatjes van een ander schoon
Je staat er niet zo bij stil maar veegwagens houden de openbare weg brandschoon. Veegwagenmachinist Jan de Jong is één van de veegwagenmachinisten die wegen en straten in Nederland netjes houdt. “Ik geniet er het meest van als de weg achter mij netjes is aangeveegd.”
In de Vopwijk, een jaren ’30-buurt in de stad Vlaardingen, rijdt de 64-jarige Jan uit Waddinxveen deze donderdag met ‘zijn’ veegwagen rond. Samen met zijn collega’s van Loonbedrijf Van Etten is hij de straten in deze buurt aan het reinigen.
Waar ben je vandaag mee bezig?
“In mijn veegwagen volg ik mij collega’s (meestal zes of zeven) die hier met een bosmaaiers bezig zijn. Zij halen het onkruid weg en verwijderen de bladeren van de stoep. Zij blazen die op straat. Ik rijd er dan met de veegwagen langs om het blad op te vegen. Vandaag ben ik al één keer terug geweest naar de gemeentewerf hier in Vlaardingen om de bak van de wagen te legen.”
Wat zijn jouw taken?
“Als veegwagenmachinist haal ik onkruid en het blad uit de goten. Het grootste gedeelte van het jaar is het mijn belangrijkste taak om te vegen. Af en toe doe ik ook wel eens iets anders. Dan zit ik bijvoorbeeld op de trekker om andere werkzaamheden te doen. Maar eigenlijk ben ik zomer en winter wel bezig met vegen. Ik zit heerlijk alleen in mijn veegwagen met een muziekje op.”
Waar ben je bezig met vegen?
“Vooral in Vlaardingen. We hebben drie wijken die we helemaal schoonhouden. Ik ken hier inmiddels aardig de weg.”
Hoe verloopt een doorsnee werkdag van jou?
“Om zes uur ’s ochtends ga ik van de zaak, in Bergschenhoek, weg en ben ik rond half zeven, kwart voor zeven hier in de wijk. ’s Middags rond half vier ben ik dan terug om de veegwagen te lossen. Ook maak ik mijn wagen schoon voor de volgende dag. Tussendoor eet ik ook op de zaak, ik heb een uur pauze.”
Wat vind je zo leuk aan je werk als veegwagenmachinist?
“Het schoonhouden zelf vind ik het leukste aan mijn werk. Het is fijn om een straat te zien die je zelf hebt schoongemaakt. Dat maakt me trots.”
Hoe zie je jouw toekomst?
“Ik hoef nog maar twee jaar te werken dan kan ik lekker van mijn pensioen gaan genieten.” Lachend: “Het is leuk dat werken, maar er gaat een hoop tijd in zitten.”
Wil jij ook graag op de veegwagen werken? Neem dan contact op met Harmen.
Zo haal je in 2026 het maximale uit je vakantiedagen
Key Takeaways In 2026 blijft het wettelijke minimum gelijk: 4 × je wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer heeft minimaal 20 vakantiedagen. Nederlanders krijgen gemiddeld 27,5 vakantiedagen per jaar. Met slimme planning kun je in 2026 12 dagen vrij zijn met slechts 6 dagen verlof. Feestdagen zijn niet automatisch vrij; je cao bepaalt dit. Benieuwd welke […]
Wat staat er in de CAO beroepsgoederenvervoer 2026?
Key Takeaways De CAO beroepsgoederenvervoer 2026 heeft een looptijd van één jaar. Alle loonschalen stijgen per 1 januari 2026 met 4%. De berekening van vakantiedagen wordt gemoderniseerd volgens Europese rechtspraak. Ploegentoeslagen krijgen vaste bandbreedtes. De RVU-regeling wordt verlengd tot 2030. Voor consignatievergoedingen gelden minimumniveaus. Laadtijd van elektrische vrachtwagens telt voortaan als betaalde werktijd. De volledige […]
Key Takeaways De moeilijkste mbo-opleiding hangt af van de mix tussen theorie, praktijk en verantwoordelijkheid. Vooral zorg, techniek, laboratoriumwerk en maritieme opleidingen worden structureel als zwaar beoordeeld. De zwaarste mbo 4-opleidingen zijn meestal Mechatronica, Elektrotechniek en Maritiem Officier. Werkgevers ervaren afgestudeerden uit zware opleidingen als betrouwbaar, nauwkeurig en direct inzetbaar. Een uitdagende opleiding biedt uitstekende […]