Risico’s maken werk boomverzorger Mark spannend en leuk
3 januari, 2023
Dat zijn werk af en toe een beetje riskant is maakt boomverzorger Mark Holsbeeke helemaal niets uit. Hij krijgt er zelfs een kick van. “Deze baan past heel goed bij mij, omdat ik er juist energie van krijg als iets gevaarlijk wordt. Daardoor kan ik met focus werken.”
De regendruppels vallen zachtjes en met enige regelmaat uit de hemel. Maar dat maakt de 36-jarige Mark en zijn twee collega’s van Weverling Groenproviders niet zoveel uit. Op deze grijze winterdag zijn de drie boomverzorgers aan het werk in de Haagse wijk Bouwlust en Vrederust. Ze zijn uitgerust met helm en touw om in plaatselijke bomen te klimmen en te snoeien.
Wat ben je vandaag aan het doen?
“We zijn het dak aan vrij snoeien van een appartementencomplex. Die takken veroorzaken overlast. Waarschijnlijk hebben de mensen die in het gebouw ernaast wonen last. Ik (of mijn collega) klim de boom in en zaag de takken die in de weg zitten eruit.”
Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
“Omdat het in de wintertijd nog donker is, beginnen we om 8 uur ’s ochtends. Dan nemen we eerst een bakkie en rijden dan naar de klus. Bij aankomst observeren we eerst de situatie. Daarna ga ik of mijn collega de boom in om takken af te zagen. De andere collega staat op de grond om alles in de gaten te houden. We zijn altijd met twee of meer collega’s op een klus. We zijn voornamelijk bezig met bomen snoeien en kappen. Meestal werken we in regio Den Haag, maar ook wel eens op andere plekken in Zuid-Holland.”
Waar beleef je plezier aan je werk als boomverzorger?
“Het leuke aan mijn werk is dat het spannend is. Het is nooit saai. Je moet scherp zijn anders val je uit de boom. Ik houd ook van lichamelijk werk. Je moet mij niet ergens op een stoel in een kantoor neerzetten, dat houd ik niet lang vol. Ik ben het liefst lekker bezig, als even kan ook iets wat een beetje risicovol is.”
Is het werk gevaarlijk?
“Zoals ik al zei zijn er soms risico’s. In de boom en boomkruinen kan van alles gebeuren. De touwen kunnen niet goed vastzitten of je kan uitglijden op een gladde boomtak. Daarom is het belangrijk goed op je eigen veiligheid en die van collega’s te letten. Soms werk je op grote hoogte, in bomen tot wel 25 meter. Pasgeleden werkte ik in een boom met een dunne takken op tientallen meters hoogte. Dan sta je wel even met knikkende knieën je werk te doen.”
Welke eigenschappen moet je hebben als boomverzorger?
“Je moet in ieder geval lef hebben en niet bang zijn. Een aanpakker zijn en geen watje. We werken onder bijna alle weersomstandigheden. Alleen als er sneeuw ligt werken we eigenlijk niet. Dus je moet tegen een stootje kunnen.”
Heb je nog opleidingen gevolgd?
“Via Intro Academy heb ik mijn VCA-certificaat gehaald en de cursus Basis Zaagvaardigheden gedaan. Ook heb ik de cursus Boomverzorging/klimmen 1 afgerond. Om scherp te blijven is het nodig af en toe een training te volgen. Daarom blijf ik doorleren.”
Hoe zie je de toekomst?
“Nu ben ik nog in opleiding en leer ik in de praktijk alles van de leermeester. Ik wil graag het ETW-certificaat (European Tree Worker) halen en doorgroeien naar een professioneel boomverzorger. Wat mij betreft bouw ik zoveel ervaring op dat ik in toekomst voorman kan worden en zelf met een bus naar klussen toe kan rijden met een leerling. Ik wil er alles uit halen wat erin zit.”
Wil je ook zo’n spannende baan als boomverzorger? Neem dan contact op met Harmen.
Zo haal je in 2026 het maximale uit je vakantiedagen
Key Takeaways In 2026 blijft het wettelijke minimum gelijk: 4 × je wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer heeft minimaal 20 vakantiedagen. Nederlanders krijgen gemiddeld 27,5 vakantiedagen per jaar. Met slimme planning kun je in 2026 12 dagen vrij zijn met slechts 6 dagen verlof. Feestdagen zijn niet automatisch vrij; je cao bepaalt dit. Benieuwd welke […]
Wat staat er in de CAO beroepsgoederenvervoer 2026?
Key Takeaways De CAO beroepsgoederenvervoer 2026 heeft een looptijd van één jaar. Alle loonschalen stijgen per 1 januari 2026 met 4%. De berekening van vakantiedagen wordt gemoderniseerd volgens Europese rechtspraak. Ploegentoeslagen krijgen vaste bandbreedtes. De RVU-regeling wordt verlengd tot 2030. Voor consignatievergoedingen gelden minimumniveaus. Laadtijd van elektrische vrachtwagens telt voortaan als betaalde werktijd. De volledige […]
Key Takeaways De moeilijkste mbo-opleiding hangt af van de mix tussen theorie, praktijk en verantwoordelijkheid. Vooral zorg, techniek, laboratoriumwerk en maritieme opleidingen worden structureel als zwaar beoordeeld. De zwaarste mbo 4-opleidingen zijn meestal Mechatronica, Elektrotechniek en Maritiem Officier. Werkgevers ervaren afgestudeerden uit zware opleidingen als betrouwbaar, nauwkeurig en direct inzetbaar. Een uitdagende opleiding biedt uitstekende […]