Artikel

Bijzondere Baan: Monteur Dakbeveiliging

Je kan het dak op!  Zeker in deze functie van Monteur Dakbeveiliging. Wie geen hoogtevrees heeft en technisch onderlegd is, is sowieso geschikt voor deze baan. Recruiter Harmen van Dalen: “Voor deze baan moet je beschikken over een flinke dosis lef, omdat je vaak op grote hoogte werkt.”

Wat ga precies doen?

“Om zeven uur begint je werkdag op de zaak. Onder het genot van een bakje koffie neem je samen met de planner en de eerste monteur de planning van de dag door. Meestal gaat het om projecten die langere tijd duren. Daarna stap je met je collega, de eerste monteur, in de bedrijfsbus naar het project. Dat kan overal in Nederland zijn. Daar laad je de materialen en gereedschappen uit en je gaat aan de slag. Het dak op. Samen met je collega ga je de valbeveiliging monteren. Het gaat om de montage ankerpunten, beveiligingssystemen en kooiladders. Daarbij heb je regelmatig overleg met andere monteurs, dakdekkers, collega’s en klanten. Om vijf uur zit je werk erop en kan je lekker naar huis.”

Wat maakt deze baan zo bijzonder?

“In de goede zin van het woord is dit een spannende baan. Waarom? Je werkt vaak op grote hoogte en op bijzondere plekken. Bijvoorbeeld op het dak van het Kurhaus in Scheveningen of op het dak van een groot en bekend Rotterdams ziekenhuis. Aan mooie uitzichten dus geen gebrek: van een uitzicht op de Euromast tot een uitzicht over zee. Omdat je op grote hoogte werkt, zal het je dan ook niet verbazen dat veilig werken bij deze baan erg belangrijk is. Veiligheid boven alles!”

Wat voor iemand zoekt het bedrijf?

“Iemand met durf en lef. Je moet niet bang zijn uitgevallen, omdat je regelmatig op grote(re) hoogte werkt. De ene keer is dat 9 meter, de andere keer 30 meter. Ook is het belangrijk dat je technisch inzicht heb. Je moet immers weten hoe je de valbeveiliging monteert. Op termijn is het daarom ook belangrijk dat je werktekeningen kan lezen. Verder moet je goede communicatievaardigheden hebben. Zo kun je aan de klant haarfijn uitleggen wat je aan het doen bent.”

Bij wat voor bedrijf ga je aan de slag?

“Onze opdrachtgever is een producent van valbeveiliging. Het is een klein bedrijf met een laagdrempelige en open cultuur. Een gaaf bedrijf met een relaxte sfeer. Er werken zo’n 10 mensen. De persoonlijke betrokkenheid op elkaar is groot. Als het druk is, werkt de directeur ook mee met het monteren van de valbeveiliging. Verder is er natuurlijk elke vrijdagmiddag een borrel om de successen van die week te vieren. Ook is er jaarlijks een bedrijfsuitje waarbij je je collega’s nóg beter leert kennen.”

Wat levert het op?

“Natuurlijk een leuk salaris. Voor een 38-urige werkweek krijg je 2.500 euro bruto per maand. Verder heb je 25 vrije dagen per jaar en een reiskostenvergoeding. Haast nog belangrijker: dit bedrijf heeft oog voor jouw toekomst. Afhankelijk van jouw interesse kan je bij goed functioneren doorgroeien naar een functie van eerste monteur, werkvoorbereider of commercieel medewerker. Als jij jezelf hebt bewezen is er van alles mogelijk.”

 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Op vakantie nadneken over een nieuwe baan

Zo haal je in 2026 het maximale uit je vakantiedagen

Key Takeaways In 2026 blijft het wettelijke minimum gelijk: 4 × je wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer heeft minimaal 20 vakantiedagen. Nederlanders krijgen gemiddeld 27,5 vakantiedagen per jaar. Met slimme planning kun je in 2026 12 dagen vrij zijn met slechts 6 dagen verlof. Feestdagen zijn niet automatisch vrij; je cao bepaalt dit. Benieuwd welke […]

Lees artikel
Werker.

Wat staat er in de CAO beroepsgoederenvervoer 2026?

Key Takeaways De CAO beroepsgoederenvervoer 2026 heeft een looptijd van één jaar. Alle loonschalen stijgen per 1 januari 2026 met 4%. De berekening van vakantiedagen wordt gemoderniseerd volgens Europese rechtspraak. Ploegentoeslagen krijgen vaste bandbreedtes. De RVU-regeling wordt verlengd tot 2030. Voor consignatievergoedingen gelden minimumniveaus. Laadtijd van elektrische vrachtwagens telt voortaan als betaalde werktijd. De volledige […]

Lees artikel
Een man werkt als mbo'er

Wat is de moeilijkste mbo opleiding? De top 10

Key Takeaways De moeilijkste mbo-opleiding hangt af van de mix tussen theorie, praktijk en verantwoordelijkheid. Vooral zorg, techniek, laboratoriumwerk en maritieme opleidingen worden structureel als zwaar beoordeeld. De zwaarste mbo 4-opleidingen zijn meestal Mechatronica, Elektrotechniek en Maritiem Officier. Werkgevers ervaren afgestudeerden uit zware opleidingen als betrouwbaar, nauwkeurig en direct inzetbaar. Een uitdagende opleiding biedt uitstekende […]

Lees artikel