De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Hoe ga je om met lastige collega’s?

22 april, 2025
Hoe ga je om met een lastige collega

Niet iedereen is zoals jij, en dat kan soms best lastig zijn. Zeker als jullie collega’s zijn en moeten samenwerken. Iedereen heeft wel eens te maken met een collega met wie het minder goed klikt. Maar hoe ga je daarmee om op de werkvloer?

Een collega die vaak te laat is, iemand die zijn koffie luidruchtig drinkt of een collega die je op een andere manier irriteert. Goed samenwerken is een kunst. Hieronder vind je enkele tips om goed om te gaan met collega’s met wie je minder goed overweg kunt.

• Blijf professioneel en kalm

Blijf te allen tijde professioneel. Altijd. In sommige situaties kan het verleidelijk zijn om je te laten meeslepen door emoties, zeker als een collega jou onterecht bekritiseert of bewust tegenwerkt. Toch: houd het professioneel. Dat is jouw kracht.

• Probeer je te verplaatsen in de ander

Het kan verstandig zijn om je in de ander te verplaatsen. Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor iemands gedrag. Soms speelt er iets persoonlijks of is er sprake van een misverstand. Misschien heeft diegene last van stress of zijn er privéproblemen. Ook onzekerheid of een andere werkstijl kan een rol spelen.

• Communiceer helder en direct

Irritaties kun je het beste op een rustige manier bespreken. Soms kun je het probleem niet langer negeren en is een open en eerlijke confrontatie nodig. Dit kan spannend zijn, maar het lucht vaak enorm op en kan veel veranderen. Spreek altijd in de ik-vorm. Zeg hoe jij het ervaart. Zo houd je het bij jezelf.

• Stel grenzen

Het is heel normaal en gezond om je grenzen aan te geven. Durf te zeggen wat je vindt en laat niet over je heen lopen. Er kunnen collega’s zijn die jouw grens telkens overschrijden, bijvoorbeeld door steeds werk op je af te schuiven. Door duidelijk te zijn, kun je dit voorkomen.

• Zoek een oplossing

Voor veel dingen is een oplossing, ook voor een eventueel conflict met een collega. De kunst is om niet in het conflict te blijven hangen en waar mogelijk samen naar een oplossing te zoeken. Kom je er met z’n tweeën niet uit? Dan kun je altijd naar HR of een leidinggevende stappen. Bewaar dat wel als laatste mogelijkheid. Het is altijd beter om er samen uit te komen.

• Zoek verbinding

Blijf altijd de verbinding zoeken, hoe verschillend jullie meningen ook zijn. Het kan helpen om te ontdekken wat je wél met elkaar gemeen hebt. Wie weet blijken jullie bijvoorbeeld dezelfde hobby te hebben. Benader elkaar positief. Stel oprechte vragen, geef complimenten als iets goed gaat en werk aan gezamenlijke doelen.

Heb je hier vragen over? Neem dan zeker eens contact op met één van onze recruiters.

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Een projectleider die zijn team aanspreekt. Ze hebben allemaal werkoutfits aan

Geen ervaring? Zo bouw je toch werkervaring op

Om werk te krijgen heb je ervaring nodig, maar om ervaring te krijgen heb je werk nodig. Voor veel werkzoekenden hebben met deze tegenstrijdigheid te maken. Belangrijker is de vraag hoe je desondanks toch aan werkervaring komt. Ter geruststelling: je hoeft niet per se een fulltimebaan of officiële functie om ervaring op te doen. Zelfs […]

Lees artikel
Hoe pak je na de vakantie je werkritme weer op

Hoe kom je na je vakantie weer in een goed werkritme?

Ken je dat? De eerste werkdag na je vakantie is vaak even pittig. Je moet wennen aan de wekker, het ritme en misschien ook aan de volle mailbox. Gelukkig zijn er slimme manieren om snel weer in je werkritme te komen na vakantie. Hieronder vind je praktische tips om met frisse energie aan de slag […]

Lees artikel
een groenvoorziener is aan het werk

Wat is Jaarloon BT en waarom is het belangrijk in 2025?

Key Takeaways Jaarloon BT staat voor jaarloon bijzonder tarief. Het bepaalt het belastingpercentage op bonussen, vakantiegeld en andere extra beloningen. In 2025 zijn er wijzigingen in de belastingregels voor bijzonder loon. Correcte toepassing voorkomt naheffingen en fiscale fouten. Zowel HR als werknemers moeten dit begrip goed begrijpen en toepassen.   Ben je klaar voor een […]

Lees artikel