Hans Bossenbroek

Communicatiemedewerker

Omleidingen en veilige afzettingen bedenken bij complexe, tijdelijke verkeersituaties. Joris KleinJan (23) doet het dagelijks. Hij is ontwerper verkeersmaatregelen bij Versluys Verkeerstechniek, actief in het veilig begeleiden van verkeer tijdens wegwerkzaamheden. “Het mooiste is als ik een bijdrage kan leveren aan een efficiënte doorstroming van het verkeer.” 

Op zijn bureau staan twee beeldschermen waarvan één met het technisch tekenprogramma AutoCad geopend. Er omheen liggen kaarten van de omgeving en het CROW-handboek, de richtlijnen voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden. Het is materiaal waar Joris elke dag mee werkt.  

Wat voor werk doe je precies?   

“Ik heb een zelfstandige functie. Van de afdeling werkvoorbereiding krijg ik opdrachten om oplossingen te bedenken voor allerlei verkeerssituaties. De een complexer dan de andere. Het is mijn taak om dan te bedenken hoe het verkeer op een zo’n snelle en efficiënte manier omgeleid kan worden. Op dat verkeersplan staat dan ook waar welke borden en hekken moeten staan. Nadat het is goedgekeurd door de werkvoorbereiding en de gemeente gaat mijn idee op een A3-papier naar de monteurs in de buitendienst. Zij gaan praktisch met het plan aan de slag.” 

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit? 

“Mijn dag begint meestal rond uurtje of acht, half negen. Ik check mijn mail en doe een bakje koffie met collega’s. Op kantoor in Bodegraven werk ik met vier andere tekenaars en ontwerpers. Het verschilt per dag wat ik doe. Soms ontwerp ik 10 tot 12 kleine verkeersprojecten op een dag, maar ik kan ook twee dagen met een complex verkeersplan bezig zijn. Het maakt mijn werk lekker afwisselend.” 

Hoe ben je ontwerper verkeerstechniek geworden? 

“Eigenlijk wist ik nooit echt wat ik wilde worden. Ik was al logistiek medewerker geweest, maar dat was niks voor me. Via Intro kreeg ik de kans om hier aan de slag te gaan. Ik kon een cursus AutoCad gaan volgen om tekenaar te kunnen worden. Mijn ouders zeiden overigens vooraf: dat ga jij nooit volhouden op kantoor. Ik moet zeggen, in het begin was het pittig. Lange dagen achter een scherm. Intussen houd ik dat prima vol en heb ik het hier uitstekend naar mijn zin.” 

Welke eigenschappen moet je voor dit beroep hebben? 

“Belangrijk is dat je ruimtelijk inzicht hebt. Je moet immers verkeerssituaties goed kunnen inschatten en weten waar de borden en hekken moeten staan. Verder moet je logisch kunnen nadenken en in oplossing kunnen denken. Daarnaast is het belangrijk dat je zorgvuldig en nauwkeurig werkt. Een verkeersbord dat op de verkeerde plek is getekend kan fout uitpakken.” 

Wat vind jij het leukste aan je werk? 

“Het meest interessant aan mijn werk vind ik het oplossen van verkeersproblemen. Door goed na te denken kom je tot de juiste oplossing. Het mooiste is als je een bijdrage kan leveren aan een soepele doorstroming van het verkeer.”  

Hoe ben jij tot bloei gekomen in je werk? 

“Eigenlijk ben ik in het begin zelf in het diepe gestapt; ik wist niet zo goed waar ik aan begon. Maar het heeft allemaal positief uitgepakt. Ik heb een kant van mezelf leren kennen die ik nog niet kende. Voorheen was ik vooral bezig in een praktische functie. In dat opzicht heb ik mezelf een beetje verbaasd. Nooit gedacht dat ik het op kantoor zo leuk zou vinden.” 

Hoe zie jij de toekomst? 

“Ik ben daar nu nog niet zo mee bezig. Ik werk hier nu een jaar en zit momenteel helemaal op mijn plek. Op termijn wil ik me waarschijnlijk gaan bezighouden met grotere en complexere projecten. Wellicht kan ik daarna nog adviseur worden. Wie weet wat er allemaal nog in het verschiet ligt.”  

Dit is deel 6 in de serie Mijn Beroep. In deze serie vertellen door Intro geplaatste werknemers hoe ze tot bloei komen in hun beroep.