Artikel

Monteur Xander rijdt van storing naar storing

Uit het niets kan een boormeester bellen met een storing aan een boorinstallatie. Dan twijfelt pompmonteur Xander Hageman (22) geen moment en springt hij in de auto naar zijn collega. Of het nu in Antwerpen is of in Enschede. “De vrijheid die bij mijn beroep hoort is fantastisch.” 

De Oostvoornse monteur heeft vandaag een rustig dagje. Er is nog geen melding binnengekomen. Hij is lekker aan een bemalingspomp aan ‘t sleutelen op het terrein van zijn werkgever, Tjaden in Heerjansdam. Binnen in de kantine legt de gepassioneerde technicus graag de ins en out van zijn beroep uit.

Wat doe je precies voor werk? 

“Als pompmonteur word ik ingezet bij storingen bij brombemalingspompen of boorinstallaties. Meestal werken we daarmee op nieuwbouwprojecten. Als er iets misgaat, krijg ik een telefoontje van de boormeester. Ik ga dan direct op pad om de storing op te lossen. Met de Ford-terreinwagen van de zaak rijd ik dan naar de projecten in heel Nederland en België.  Vorige week had ik bijvoorbeeld een hele drukke week: ik zat in Antwerpen, Vlissingen, Terneuzen, Puttershoek en Emmen. De helft van de tijd ben ik sowieso op pad, de andere helft werk ik in de werkplaats. Ik ben trouwens niet alleen maar bezig met storingen, maar ook met preventief onderhoud.”

Hoe ziet een werkdag eruit?  

“Ik begin meestal om zeven uur ‘s ochtends en ga door tot ‘s middags drie. Maar als het druk is, kan het ook zomaar uitlopen. Heel soms gebeurt het dat ook dat ik in het weekend onverwachts een storing moet oplossen. Dat vind ik niet erg, ik heb het heel erg naar mijn zin in deze baan.”

Wat is er dan zo leuk aan je baan? 

“De vrijheid. Je weet eigenlijk nooit hoe een dag verloopt. Het ene moment ben je bezig met een reparatie van een pomp in de werkplaats, het volgende moment zit je in de auto naar een spoedklus. Ook vind ik het erg leuk op oplossingsgericht bezig te zijn. Het is altijd fijn als je een storing weer hebt verholpen. En ook niet te vergeten als ik overwerk wordt er goed voor me gezorgd. Meestal laten we lekker pizza bezorgen op kosten van de baas. Bij mooi weer eten we de maaltijd lekker op aan de waterkant. Aan de achterkant bij ons bedrijf loopt de Oude Maas. Heerlijk in het zonnetje!”

Over welke eigenschappen moet je beschikken als pompmonteur? 

“Als monteur moet je oplossend kunnen denken, je moet immers de techniek weer aan de praat krijgen.  Verder moet je technisch inzicht en kennis hebben van hydrauliek, pneumatiek en elektrotechniek hebben. Je krijgt er allemaal mee te maken. Ook moet je flexibel zijn. Bovendien moet je over sociale vaardigheden beschikken, je bent soms ook in gesprek met klanten en leveranciers.”

Hoe heb je jezelf verder ontwikkeld? 

“Ik kwam driekwart jaar geleden binnen als tankwagenchauffeur en heb hier zelfs mijn BE-rijbewijs gehaald. Maar ik ben maar een poosje chauffeur geweest. Op een gegeven moment werd ik steeds vaker gevraagd of ik storingen aan boorwagens en pompinstallaties kon oplossen. Ik moest wel even schakelen. Op mijn opleiding als dieselmonteur had ik alles gehad over 12-cilindermotoren, nu moest ik opeens met een 1-cilindermotor gaan werken. Maar het was geen probleem. Geef me twee dagen en dan heb ik dat ook onder de knie.”

Hoe zie je de toekomst? 

“Ik wil me graag nog verder ontwikkelen. Ik wil in ieder geval niet achter een bureau terechtkomen. Maar lekker met machines en techniek bezig zijn. Wie weet word ik nog wel eens meewerkend voorman. Een beetje leidinggeven ligt me wel en de kennis heb ik inmiddels wel in huis.”

Dit is deel 4 in de serie Mijn Beroep. In deze serie vertellen door Intro geplaatste werknemers hoe ze tot bloei komen in hun beroep.   

 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Op vakantie nadneken over een nieuwe baan

Zo haal je in 2026 het maximale uit je vakantiedagen

Key Takeaways In 2026 blijft het wettelijke minimum gelijk: 4 × je wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer heeft minimaal 20 vakantiedagen. Nederlanders krijgen gemiddeld 27,5 vakantiedagen per jaar. Met slimme planning kun je in 2026 12 dagen vrij zijn met slechts 6 dagen verlof. Feestdagen zijn niet automatisch vrij; je cao bepaalt dit. Benieuwd welke […]

Lees artikel
Werker.

Wat staat er in de CAO beroepsgoederenvervoer 2026?

Key Takeaways De CAO beroepsgoederenvervoer 2026 heeft een looptijd van één jaar. Alle loonschalen stijgen per 1 januari 2026 met 4%. De berekening van vakantiedagen wordt gemoderniseerd volgens Europese rechtspraak. Ploegentoeslagen krijgen vaste bandbreedtes. De RVU-regeling wordt verlengd tot 2030. Voor consignatievergoedingen gelden minimumniveaus. Laadtijd van elektrische vrachtwagens telt voortaan als betaalde werktijd. De volledige […]

Lees artikel
Een man werkt als mbo'er

Wat is de moeilijkste mbo opleiding? De top 10

Key Takeaways De moeilijkste mbo-opleiding hangt af van de mix tussen theorie, praktijk en verantwoordelijkheid. Vooral zorg, techniek, laboratoriumwerk en maritieme opleidingen worden structureel als zwaar beoordeeld. De zwaarste mbo 4-opleidingen zijn meestal Mechatronica, Elektrotechniek en Maritiem Officier. Werkgevers ervaren afgestudeerden uit zware opleidingen als betrouwbaar, nauwkeurig en direct inzetbaar. Een uitdagende opleiding biedt uitstekende […]

Lees artikel