De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Re-integratie in tweede ziektejaar

27 augustus, 2025
Vrouw werkt als recruiter

Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad van State haar advies over dit wetsvoorstel. 

Hoofdlijnen wetsvoorstel

Volgens het wetsvoorstel mogen kleine en middelgrote werkgevers – onder voorwaarden – na het eerste ziektejaar stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf. De re-integratie-inspanningen worden dan volledig gericht op het tweede spoor: passend werk bij een andere werkgever. Dit kan alleen met instemming van de werknemer of met toestemming van het UWV. Als het eerste spoor wordt afgesloten, hoeft de werkgever de functie van de zieke werknemer niet langer beschikbaar te houden. Herstelt de werknemer in het tweede jaar volledig, dan mag hij niet worden ontslagen zolang hij zijn oude werk niet hervat. De werkgever moet dan het volledige loon doorbetalen. Na twee jaar kan de werkgever wel een beroep doen op een nieuwe ontslaggrond.

Aanleiding wetsvoorstel

Vooral kleine werkgevers ervaren de huidige verplichtingen bij ziekte als zwaar. Twee jaar loondoorbetaling en re-integratieverplichtingen vormen drempels voor het aanbieden van vaste contracten. Door eerder duidelijkheid te geven over het re-integratietraject, kunnen werkgevers sneller schakelen en vacatures invullen. Dit zou de drempel voor het aannemen van personeel moeten verlagen.

Kritiek van de Raad van State

De Raad van State is kritisch op het wetsvoorstel. De voorgestelde wijziging biedt volgens haar slechts beperkte verlichting. De financiële verplichtingen blijven grotendeels bestaan, en het risico bestaat dat re-integratiekansen van werknemers juist afnemen. Re-integratie in het eerste spoor is namelijk vaak succesvoller dan in het tweede spoor. Ook verwacht de Raad dat het UWV fors meer werk krijgt, terwijl daar nu al grote achterstanden zijn.

Gevolgen voor het UWV en de WIA

Het UWV moet extra beoordelingen uitvoeren, wat de druk op de organisatie verder vergroot. Tegelijkertijd wordt de toetsing van het eerste spoor bij een WIA-aanvraag beperkt of zelfs overgeslagen. Dit kan leiden tot een hogere instroom in de WIA, zeker als werkgevers en werknemers strategisch omgaan met de nieuwe regels.

Nieuwe ontslaggrond en compensatie

Het wetsvoorstel introduceert een nieuwe ontslaggrond voor situaties waarin het eerste spoor is afgesloten. Kleine werkgevers kunnen in dat geval aanspraak maken op compensatie van de transitievergoeding. Voor middelgrote werkgevers is dit onzeker, omdat er een ander wetsvoorstel in voorbereiding is dat deze compensatie voor hen mogelijk uitsluit.

 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

helft zzp'ser ziet opdrachten verdwijnen

Helft van de zzp’ers ziet opdrachten verdwijnen door handhaving

Wet DBA Uit recent onderzoek onder ruim 120 zelfstandige professionals blijkt dat 51 % aangeeft dat opdrachtgevers dit jaar óf helemaal zijn gestopt óf de samenwerking hebben teruggeschroefd vanwege de handhaving van de Wet DBA. Ook werd 38 % van de zzp’ers al gevraagd om de samenwerkingsvorm aan te passen, bijvoorbeeld door over te stappen […]

Lees artikel
helft vd werkgevers heeft een langere opzegtermijn

Helft werkgevers overweegt langere opzegtermijn

Uit recent onderzoek blijkt dat 15 % van de Nederlandse werkgevers in de afgelopen twee jaar al heeft besloten de opzegtermijn te verlengen om werknemers langer aan boord te houden. Inmiddels overweegt zo’n 50 % om dit voorbeeld te volgen.   Waarom verlengen? Werkgevers kampen met instroomproblemen en willen verloop beperken. Door een langere opzegtermijn […]

Lees artikel
verplichte kilometerregistratie vervalt

Minder administratie voor het mkb: verplichte kilometerregistratie vervalt

Een belangrijke lastenverlichting voor het mkb is de afschaffing van de verplichte kilometerregistratie voor CO₂-rapportages. Deze verplichting gold sinds juli 2024, maar bleek in de praktijk onwerkbaar voor middelgrote bedrijven. Daarom komt het kabinet terug op deze maatregel en kiest het voor een vereenvoudiging van de regelgeving.   Wat verandert er precies? De verplichting om […]

Lees artikel