De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Regresvordering: jouw rechten als werkgever

18 augustus, 2025
Verdien je minder bij een uitzendbureau

Als werkgever krijg je vroeg of laat te maken met situaties waarin een werknemer arbeidsongeschikt raakt. Maar wat als die ziekte of arbeidsongeschiktheid veroorzaakt is door een ander? In dat geval kun je als werkgever aanspraak maken op vergoeding van je schade door een zogenoemde regresvordering in te stellen. Maar wat is een regresvordering eigenlijk? In dit artikel leggen we uit wat de regresvordering betekenis is en wanneer je die kunt inzetten om kosten zoals loondoorbetaling bij ziekte te verhalen.

Wat is een regresvordering?

De vraag ‘wat is een regresvordering?’ komt vaak voor bij werkgevers die onverwachts te maken krijgen met een zieke werknemer. Regresvordering betekent: het recht van de werkgever om kosten terug te vorderen van een derde partij die aansprakelijk is voor het verzuim van de werknemer. Dit recht is wettelijk vastgelegd en biedt werkgevers financiële bescherming tegen onterecht gemaakte kosten.

De regresvordering betekenis in het kort:
Een juridische claim waarmee je als werkgever loonkosten en bijkomende uitgaven kunt verhalen op de veroorzaker van letsel of ziekte van jouw werknemer.

Wanneer is een regresvordering mogelijk?

Je kunt een regresvordering indienen wanneer jouw werknemer arbeidsongeschikt raakt door toedoen van een derde partij. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Verkeersongevallen tijdens werktijd of op weg naar een klus. Ook bij verkeersongevallen die niet direct gekoppeld kunnen worden aan het werk kan een regresvordering worden ingediend.
  • Bedrijfsongevallen bij een opdrachtgever of andere externe partij.
  • Blootstelling aan gevaarlijke stoffen door een ander bedrijf.

In al deze gevallen blijf jij als werkgever verantwoordelijk voor de loondoorbetaling bij ziekte. Maar dankzij de regresregeling kun je deze kosten verhalen op de veroorzaker.

Welke kosten kun je verhalen via een regresvordering?

De kosten die je kunt terugvorderen met een regresvordering zijn:

  • Loon tijdens ziekte: het netto loon dat je moet blijven betalen
  • Re-integratiekosten: kosten voor de arbodienst, bedrijfsarts of therapieën
  • Juridische kosten: uitgaven voor juridische hulp bij het indienen van de vordering

Deze kosten kunnen fors oplopen, zeker bij langdurig ziekteverzuim. Door gebruik te maken van een regresvordering kun je als werkgever deze financiële schade beperken.

Hoe dien je een regresvordering in?

Het indienen van een regresvordering vraagt om een nauwkeurige aanpak. Florys begeleidt werkgevers van begin tot eind bij dit proces:

  1. Inventarisatie van de situatie en gemaakte kosten 
  2. Onderzoek naar de aansprakelijkheid van de derde partij 
  3. Opstellen van de claim met alle onderbouwing 
  4. Onderhandeling met de verzekeraar van de tegenpartij 
  5. Afhandeling van de vordering en terugbetaling 

Florys zorgt ervoor dat jij je kunt blijven richten op je onderneming, door het regelwerk rond de regresvordering voor je te verzorgen.

Florys kan je helpen bij een regresvordering

Intro Personeel heeft een nauwe samenwerking met Florys. Florys heeft ruime ervaring met regreszaken, weet hoe je deze succesvol inzet en welke stappen er nodig zijn voor een snelle en effectieve afhandeling. Dankzij hun effectieve aanpak hebben verschillende werkgevers al regresclaims gerealiseerd die opliepen tot tienduizenden euro’s.

Wil je eens met ons hierover in gesprek? Neem gerust contact op met arbeidsjurist Douwe de Haan! 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Baan zoeken in de laatste maanden van het jaar

Waarom de laatste maanden van het jaar dé perfecte tijd zijn om een nieuwe baan te zoeken

Het einde van het jaar nadert. Een goed moment om af te vragen of je juist in deze tijd van het jaar op zoek moet gaan naar een nieuwe baan. Dat kan voordelen hebben. De laatste maanden van een jaar zijn vaak een verrassend goed moment om een andere baan te gaan zoeken. We noemen […]

Lees artikel
helft vd werkgevers heeft een langere opzegtermijn

Helft werkgevers overweegt langere opzegtermijn

Uit recent onderzoek van Indeed blijkt dat 15 % van de Nederlandse werkgevers in de afgelopen twee jaar al heeft besloten de opzegtermijn te verlengen om werknemers langer aan boord te houden. Inmiddels overweegt zo’n 50 % om dit voorbeeld te volgen.   Waarom verlengen? Werkgevers kampen met instroomproblemen en willen verloop beperken. Door een […]

Lees artikel
verplichte kilometerregistratie vervalt

Minder administratie voor het mkb: verplichte kilometerregistratie vervalt

Een belangrijke lastenverlichting voor het mkb is de afschaffing van de verplichte kilometerregistratie voor CO₂-rapportages. Deze verplichting gold sinds juli 2024, maar bleek in de praktijk onwerkbaar voor middelgrote bedrijven. Daarom komt het kabinet terug op deze maatregel en kiest het voor een vereenvoudiging van de regelgeving.   Wat verandert er precies? De verplichting om […]

Lees artikel