De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Zo wissel je van werk zonder spijt achteraf

9 november, 2023

Je ziet een prachtige vacature en solliciteert naar de baan. Van die keuze wil je geen spijt krijgen natuurlijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet achteraf met de gebakken peren komt te zitten?

Het is sowieso spannend om de sprong te wagen naar een nieuwe baan. Je weet niet waar je terechtkomt, je kent jouw nieuwe collega’s niet of nauwelijks en je weet niet goed wat de gebruiken zijn op je nieuwe werkplek. Reden genoeg om je een beetje zorgen te maken misschien – hoewel dat natuurlijk nooit handig is om te doen. Voor hetzelfde geld, krijg je spijt van je keuze. Dat zou uiteraard jammer zijn. Door goed na te denken voorkom je een verkeerde keuze.

Eén van de eerste dingen die je jezelf moet afvragen is wáárom je van baan wilt veranderen. Weet daarom wat je wilt en welke doelen je hebt. Dat maakt de keuzes soms een stuk makkelijker om te maken. Ook is het goed af te vragen of je écht ontevreden bent met je huidige baan – als je geen werk hebt, is de keuze makkelijk. Soms kunnen problemen op je werk nog prima opgelost worden na een goed gesprek met je leidinggevende of een collega.

Onderzoek

Een andere slimme zet is om de dingen goed te onderzoeken en te plannen. Bedenk welke functies of banen je in de toekomst zou willen hebben. Ook is het goed te bedenken bij welke bedrijven je zou willen werken. Kijk ook welke bedrijven bij jou passen. Zo is de kans groter dat je jezelf ergens thuis voelt. Zorg ook dat je LinkedIn-profiel of cv up-to-date is.

Wat ook belangrijk is, is om geld achter de hand te hebben. Zo kan je eventueel een onzekere periode overbruggen. Of tenminste een periode dat je geen werk (meer) hebt. Het stelt in staat de juiste keuzes te maken zonder financiële druk.

Eerlijkheid is bij een keuze eveneens van belang. Het is respectvol om je werkgever tijdig te informeren. Kondig je ontslag ruim op tijd aan. Zo heeft je werkgever voldoende tijd en gelegenheid om een vervanger voor jou te zoeken. Bovendien kan je overgang dan soepel verlopen en laat je de boel netjes achter. Dit laat zien dat je professioneel bent, wat je in de toekomst weer profijt kan opleveren. Jij laat immers niet iedereen zomaar vallen.

Wees voorbereid

Andere dingen die een rol kunnen spelen om geen spijt te krijgen, is om positief te blijven en jezelf de tijd te gunnen. Blijf je doelen voor ogen houden en wees niet teleurgesteld als de eerste paar maanden pittig zijn. Geef jezelf de ruimte om in je nieuwe rol te groeien.

Kortom, wees voorbereid en denk goed over dingen na. Het zou zonde zijn als je door een (te) snelle beslissing spijt krijgt van je nieuwe baan. Een goed begin is het halve werk.

Vragen hierover? Drink gerust eens een bakkie met één van onze recruiters.

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

De juiste medewerker op de juiste plek

De voordelen van de juiste medewerker op de juiste plek

Als werkgever lijkt het soms zo makkelijk om een vacature in te vullen. Je zoekt iemand met de juiste opleiding en ervaring, voert een gesprek en maakt een keuze. De praktijk is echter weerbarstiger. We leggen graag uit waarom de juiste match, de juiste medewerker op de juiste plek, zo belangrijk is. Op papier kan […]

Lees artikel
Hoe ga je om met een lastige collega

Hoe ga je om met lastige collega’s?

Niet iedereen is zoals jij, en dat kan soms best lastig zijn. Zeker als jullie collega’s zijn en moeten samenwerken. Iedereen heeft wel eens te maken met een collega met wie het minder goed klikt. Maar hoe ga je daarmee om op de werkvloer? Een collega die vaak te laat is, iemand die zijn koffie […]

Lees artikel
Techneuten op cursus

Zo helpt Intro Personeel jou écht verder in je persoonlijke groei

Persoonlijke groei en ontwikkeling in je werk zijn belangrijk. Dat beseffen we bij Intro Personeel maar al te goed. Daarom staat jouw persoonlijke ontwikkeling hoog op onze agenda. Maar hoe besteden we daar precies aandacht aan? Wie via Intro Personeel aan het werk gaat, krijgt niet zomaar een baan. Je werkt toe naar een vaste […]

Lees artikel