De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Automonteur steeds meer bezig met elektrotechniek

24 maart, 2022
Een automonteur sleutelt aan de onderkant van een auto.

Alfa Romeo, Opel, Volkswagen, Tesla, Mercedes, BMW of Renault. Automerken genoeg op de wereld. Genoeg te sleutelen dus voor een automonteur.  Maar daar is ook een ander reden voor: momenteel is er een tekort aan automonteurs. 

Wat doet een automonteur? 

Een auto moet rijden. Daar zullen weinig mensen het mee oneens zijn. Met welk merk je ook te maken hebt. Bestond vroeger het werk van een automonteur alleen uit mechanische werkzaamheden, vandaag de dag is ‘ie steeds meer met (elektronische) techniek bezig. Om die reden wordt het beroep tegenwoordig ook wel autotechnicus genoemd. Het blijft dus meestal niet bij het vervangen van een uitlaat, een band verwisselen of een APK-keuring. Ook elektrische onderdelen als de radio en navigatiesystemen vragen om reparatie en onderhoud. Kennis van elektrotechniek en computers wordt steeds meer noodzaak. Met de komst van de elektrische auto’s is dat alleen maar toegenomen. Steeds meer monteurs zijn opgeleid om ook die auto’s rijdenden te houden. Ze weten bijvoorbeeld alles van de batterijduur van elektrische automerken.

Welke opleiding moet je volgen om automonteur te worden? 

Vroeger kon je als je een beetje handig was nog wel ‘zomaar’ als automonteur aan de slag. Vandaag de dag is een diploma echter een vereiste. Het beste is om de mbo-opleiding tot Automonteur te volgen. Dat kan via een BOL- of een BBL-opleiding. In het laatste geval ben je leerling automonteur en volg je naast je werk een opleiding.

Hoe ziet je werkdag als automonteur eruit? 

Als automonteur ben je natuurlijk meestal in de garage van een autobedrijf aan ’t werk. Dit kan een dealer zijn, maar ook een bedrijf dat verschillende automerken repareert en in onderhoud heeft. Tijdens je werkdag ben je vooral bezig met het sleutelen aan auto’s. Het kan om kleine en grote klussen gaan. Van het verversen van olie tot een complete APK-keuring. Ook test je de voertuigen na reparatie en heb je soms contact met klanten. Je legt bijvoorbeeld uit wat je hebt gerepareerd. Over het algemeen als automonteur op kantoortijden, al is het niet uit te sluiten dat je soms ook ’s avonds een klus doet.

Hoeveel kan je verdienen als automonteur?

Een leerling automonteur verdient een brutosalaris van zo’n 1600 euro per maand. Groei je door naar een volwaardig automonteur dan kan groeien naar 2300 euro per maand.  Doe je ervaring op dan kan dat zelfs oplopen tot zo’n 2800 euro per maand. Een ervaren APK-keurmeester verdient maximaal ongeveer 3000 per maand.

Bekijk automonteur vacature

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Intro Personeel Barendrecht 1e Barendrechtseweg 58

Wat betekent recruitment uitbesteden precies?

Waarom bedrijven in kiezen voor recruitment uitbesteden: snellere werving, lagere kosten en sterke regionale expertise. Bekijk ons artikel voor alle informatie!   Key Takeaways Recruitment uitbesteden betekent dat een externe partner (een deel van) het wervingsproces overneemt. Het zorgt voor lagere kosten, betere matches en een sterker werkgeversmerk. Recruitment marketing uitbesteden verhoogt zichtbaarheid en candidate […]

Lees artikel
Saar de Wit Van Vulpen

Saar groeide via Intro door naar technisch werkvoorbereider – en zit helemaal op haar plek

Saar de Wit werd door Intro benaderd voor een baan als administratief werkvoorbereider bij Van Vulpen. In enkele maanden is ze doorgegroeid naar de functie van technisch werkvoorbereider. “Ik ben erg blij dat er contact met me is opgenomen en ik de stap naar deze functie heb durven zetten.” In het levendige kantoor van haar […]

Lees artikel
verkiezingen

De politiek over de toekomst van werk in het Groot Arbeidsmarktdebat: meer keuzevrijheid, minder regels

Op maandag 20 oktober deelden vertegenwoordigers van verschillende politieke partijen hun visie op de toekomst van werk tijdens het Groot Arbeidsmarktdebat in Den Haag. In het debat, georganiseerd door de Alliantie van Werk (ABU, NBBU, RIM, Bovib en VvDN, in samenwerking met ZiPconomy), kwamen thema’s aan bod als arbeidsmigratie, flexwerk, personeelstekorten en de positie van […]

Lees artikel