Het brutoloon is het salaris wat in jouw contract of in de CAO (collectieve arbeidsovereenkomst) te vinden is. Van het brutoloon zijn de belastingen en premies nog niet afgetrokken. Doe je dat wel dan houd je het nettoloon over. Dat is het bedrag dat je onderaan de streep overhoudt. De belastingen en premies die worden ingehouden zijn:
De loonheffing is een belasting die jouw werkgever betaalt aan de Nederlandse overheid. Dat geld gaat naar de Belastingdienst. Als werknemer hoef je dat dus niet meer achteraf te doen.
Van je brutoloon worden ook verschillende sociale premies ingehouden. Dit zijn AOW (algemene ouderdomswet), ANW (algemene nabestaandenwet) en WLZ (wet langdurige zorg).
Wie voor z’n pensioen spaart, ziet ook dat er een bedrag wordt ingehouden. Hoe hoog dat bedrag is hangt van bij welk pensioenfonds je bent aangesloten en hoeveel je werkgever bijdraagt. Niet alleen premies kunnen worden ingehouden. Je werkgever kan bijvoorbeeld ook een bijdrage voor de lunch inhouden. Als deze bedragen van je brutoloon zijn afgetrokken kom je uit bij je nettoloon. Dat is het bedrag wat je uiteindelijk op je bankrekening wordt gestort.