De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Bijzondere Baan: Tekenaar Verkeerstechniek

4 december, 2018

1461 kilometer. Door gladheid en sneeuw stond er op maandag 11 december 2017 een recordaantal kilometers file in Nederland. Is er wat aan te doen? Jazeker, in de functie van Tekenaar Verkeerstechniek lever je een bijdrage aan de oplossing van het fileprobleem. Recruiter Mathijs Vreeken: “Jíj zorgt ervoor dat weggebruikers door kunnen rijden.

Wat is er zo bijzonder aan deze baan?

“Deze functie is uniek omdat je elke dag bezig bent om verkeersopstoppingen te voorkomen. Sterker nog: door jouw tekenwerk en ideeën zorg je er juist voor dat de doorstroming van het verkeer soepel loopt. Niks is zo vervelend als dat je naar een afspraak op weg bent en moet wachten bij bijvoorbeeld een opgebroken weg. Als tekenaar verkeerstechniek besef je dat als geen ander. In een vroeg stadium ben je dus bezig om frustraties in het verkeer te voorkomen.”

Waar ben je precies mee bezig?

“Op het bedrijfsbureau in Bodegraven bedenk je samen met een nog een achttal andere tekenaars oplossingen voor verkeersproblemen. Soms ben je maanden bezig met een project. In een groot werkgebied: van Amersfoort tot Den Haag.  Je neemt, samen met andere collega’s, verkeerstechnische maatregelen om de filedruk tegen te gaan. Dat kan nog flink ingewikkeld zijn. Bij een wegafzetting kan bijvoorbeeld een school in de buurt zijn. Dan moet je niet alleen rekening houden met automobilisten, maar ook met schoolgaande kinderen.”

“Concreet betekent het dat je dagelijks bezig bent met het uitwerken van verkeersplannen, het overleggen met opdrachtgevers of dat je in AutoCad werktekeningen aan het maken bent. Maar ook dat je omleidingen, snelheidsmaatregelen of bewegwijzering aan het bedenken bent.”

Wat heb je nodig om deze functie te kunnen vervullen?

“Vooral een gezond boerenverstand en een hoop creativiteit.  Met creativiteit bedoel ik dan vooral dat je ruimtelijk inzicht hebt. Je moet namelijk weten hoe verkeersstromen werken en weten hoe automobilisten denken. Zonder dat inzicht wordt het anders een grote janboel op de weg.  Verder is het onontbeerlijk dat je kennis hebt van wet- en regelgeving. Je weet bijvoorbeeld wat de CROW-richtlijnen inhouden. Een achtergrond als planoloog of een in de ruimtelijke ordening is dan ook handig voor deze baan. Maar als je de kennis op een andere manier hebt verkregen, mag je uiteraard ook solliciteren.”

Wat krijg ervoor terug?

“Niet alleen een mooi salaris (tussen 2200 en 2900 bruto per maand) met goede arbeidsvoorwaarden. Van je werkgever krijg je ook de gelegenheid om opleidingen te volgen om je verder te ontwikkelen. Je hebt trouwens ook een baan met groot maatschappelijk belang. Je voegt zeker wat toe aan de samenleving: duizenden weggebruikers hebben profijt van jouw werk. Bovendien kom je terecht bij een leuk familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar aan de weg timmert.”

Kortom, je gaat dus de files oplossen?

“In je eentje het fileprobleem oplossen gaat natuurlijk niet, maar je levert er in deze baan wel een belangrijke bijdrage aan. Je staat als tekenaar verkeerstechniek namelijk helemaal in dienst van de weggebruiker. Jij zorgt ervoor dat iedereen door kan blijven rijden. Mensen ondervinden dan ook veel plezier van de maatregelen die jij bedenkt. Eigenlijk staat er onder elk omleidingsplan dat je bedenkt: bedankt voor uw begrip!”

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Intakegesprek Intro Personeel

Wat bespreekt een recruiter met mij als ik op intakegesprek kom?

Je reageert op een leuke baan en een recruiter nodigt je uit voor een intakegesprek. Wat kan je verwachten op dat gesprek? Je komt één van onze vestigingen binnengestapt. Een recruiter heet je welkom. Vraagt of je koffie (of iets anders) wil. Na even wachten ga je met onze recruiter in gesprek. Het is een […]

Lees artikel

Steeds minder baanwisselingen in 2025

Uit cijfers van het CBS blijkt dat in het tweede kwartaal van 2025 305 duizend werknemers zij overgestapt naar een andere werkgever. Dat komt neer op 3,8 procent van alle werknemers. Vooral werknemers die nog maar kort in dienst waren, en mensen in commerciële, bedrijfseconomische of logistieke beroepen, wisselden minder vaak van baan. Ter vergelijking: in […]

Lees artikel

Nieuwe uitzend-cao zorgt voor gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten

Per 1 januari 2026 gaat de nieuwe cao voor uitzendkrachten in. Deze cao heeft een looptijd van drie jaar en heeft als doel om volledig gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten te realiseren.   Inlenersbeloning  Op dit moment werkt men nog met de inlenersbeloning. Daarbij vraagt het uitzendbureau tien vaste loonelementen op bij de opdrachtgever. Denk aan salaris, […]

Lees artikel