De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet. Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Bijzondere Baan: Tekenaar Verkeerstechniek

4 december, 2018

1461 kilometer. Door gladheid en sneeuw stond er op maandag 11 december 2017 een recordaantal kilometers file in Nederland. Is er wat aan te doen? Jazeker, in de functie van Tekenaar Verkeerstechniek lever je een bijdrage aan de oplossing van het fileprobleem. Recruiter Mathijs Vreeken: “Jíj zorgt ervoor dat weggebruikers door kunnen rijden.

Wat is er zo bijzonder aan deze baan?

“Deze functie is uniek omdat je elke dag bezig bent om verkeersopstoppingen te voorkomen. Sterker nog: door jouw tekenwerk en ideeën zorg je er juist voor dat de doorstroming van het verkeer soepel loopt. Niks is zo vervelend als dat je naar een afspraak op weg bent en moet wachten bij bijvoorbeeld een opgebroken weg. Als tekenaar verkeerstechniek besef je dat als geen ander. In een vroeg stadium ben je dus bezig om frustraties in het verkeer te voorkomen.”

Waar ben je precies mee bezig?

“Op het bedrijfsbureau in Bodegraven bedenk je samen met een nog een achttal andere tekenaars oplossingen voor verkeersproblemen. Soms ben je maanden bezig met een project. In een groot werkgebied: van Amersfoort tot Den Haag.  Je neemt, samen met andere collega’s, verkeerstechnische maatregelen om de filedruk tegen te gaan. Dat kan nog flink ingewikkeld zijn. Bij een wegafzetting kan bijvoorbeeld een school in de buurt zijn. Dan moet je niet alleen rekening houden met automobilisten, maar ook met schoolgaande kinderen.”

“Concreet betekent het dat je dagelijks bezig bent met het uitwerken van verkeersplannen, het overleggen met opdrachtgevers of dat je in AutoCad werktekeningen aan het maken bent. Maar ook dat je omleidingen, snelheidsmaatregelen of bewegwijzering aan het bedenken bent.”

Wat heb je nodig om deze functie te kunnen vervullen?

“Vooral een gezond boerenverstand en een hoop creativiteit.  Met creativiteit bedoel ik dan vooral dat je ruimtelijk inzicht hebt. Je moet namelijk weten hoe verkeersstromen werken en weten hoe automobilisten denken. Zonder dat inzicht wordt het anders een grote janboel op de weg.  Verder is het onontbeerlijk dat je kennis hebt van wet- en regelgeving. Je weet bijvoorbeeld wat de CROW-richtlijnen inhouden. Een achtergrond als planoloog of een in de ruimtelijke ordening is dan ook handig voor deze baan. Maar als je de kennis op een andere manier hebt verkregen, mag je uiteraard ook solliciteren.”

Wat krijg ervoor terug?

“Niet alleen een mooi salaris (tussen 2200 en 2900 bruto per maand) met goede arbeidsvoorwaarden. Van je werkgever krijg je ook de gelegenheid om opleidingen te volgen om je verder te ontwikkelen. Je hebt trouwens ook een baan met groot maatschappelijk belang. Je voegt zeker wat toe aan de samenleving: duizenden weggebruikers hebben profijt van jouw werk. Bovendien kom je terecht bij een leuk familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar aan de weg timmert.”

Kortom, je gaat dus de files oplossen?

“In je eentje het fileprobleem oplossen gaat natuurlijk niet, maar je levert er in deze baan wel een belangrijke bijdrage aan. Je staat als tekenaar verkeerstechniek namelijk helemaal in dienst van de weggebruiker. Jij zorgt ervoor dat iedereen door kan blijven rijden. Mensen ondervinden dan ook veel plezier van de maatregelen die jij bedenkt. Eigenlijk staat er onder elk omleidingsplan dat je bedenkt: bedankt voor uw begrip!”

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Intro Personeel Barendrecht 1e Barendrechtseweg 58

Wat betekent recruitment uitbesteden precies?

Waarom bedrijven in kiezen voor recruitment uitbesteden: snellere werving, lagere kosten en sterke regionale expertise. Bekijk ons artikel voor alle informatie!   Key Takeaways Recruitment uitbesteden betekent dat een externe partner (een deel van) het wervingsproces overneemt. Het zorgt voor lagere kosten, betere matches en een sterker werkgeversmerk. Recruitment marketing uitbesteden verhoogt zichtbaarheid en candidate […]

Lees artikel
Saar de Wit Van Vulpen

Saar groeide via Intro door naar technisch werkvoorbereider – en zit helemaal op haar plek

Saar de Wit werd door Intro benaderd voor een baan als administratief werkvoorbereider bij Van Vulpen. In enkele maanden is ze doorgegroeid naar de functie van technisch werkvoorbereider. “Ik ben erg blij dat er contact met me is opgenomen en ik de stap naar deze functie heb durven zetten.” In het levendige kantoor van haar […]

Lees artikel
verkiezingen

De politiek over de toekomst van werk in het Groot Arbeidsmarktdebat: meer keuzevrijheid, minder regels

Op maandag 20 oktober deelden vertegenwoordigers van verschillende politieke partijen hun visie op de toekomst van werk tijdens het Groot Arbeidsmarktdebat in Den Haag. In het debat, georganiseerd door de Alliantie van Werk (ABU, NBBU, RIM, Bovib en VvDN, in samenwerking met ZiPconomy), kwamen thema’s aan bod als arbeidsmigratie, flexwerk, personeelstekorten en de positie van […]

Lees artikel