De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.
Blog

Bijzondere Baan: Tekenaar Verkeerstechniek

4 december, 2018

1461 kilometer. Door gladheid en sneeuw stond er op maandag 11 december 2017 een recordaantal kilometers file in Nederland. Is er wat aan te doen? Jazeker, in de functie van Tekenaar Verkeerstechniek lever je een bijdrage aan de oplossing van het fileprobleem. Recruiter Mathijs Vreeken: “Jíj zorgt ervoor dat weggebruikers door kunnen rijden.

Wat is er zo bijzonder aan deze baan?

“Deze functie is uniek omdat je elke dag bezig bent om verkeersopstoppingen te voorkomen. Sterker nog: door jouw tekenwerk en ideeën zorg je er juist voor dat de doorstroming van het verkeer soepel loopt. Niks is zo vervelend als dat je naar een afspraak op weg bent en moet wachten bij bijvoorbeeld een opgebroken weg. Als tekenaar verkeerstechniek besef je dat als geen ander. In een vroeg stadium ben je dus bezig om frustraties in het verkeer te voorkomen.”

Waar ben je precies mee bezig?

“Op het bedrijfsbureau in Bodegraven bedenk je samen met een nog een achttal andere tekenaars oplossingen voor verkeersproblemen. Soms ben je maanden bezig met een project. In een groot werkgebied: van Amersfoort tot Den Haag.  Je neemt, samen met andere collega’s, verkeerstechnische maatregelen om de filedruk tegen te gaan. Dat kan nog flink ingewikkeld zijn. Bij een wegafzetting kan bijvoorbeeld een school in de buurt zijn. Dan moet je niet alleen rekening houden met automobilisten, maar ook met schoolgaande kinderen.”

“Concreet betekent het dat je dagelijks bezig bent met het uitwerken van verkeersplannen, het overleggen met opdrachtgevers of dat je in AutoCad werktekeningen aan het maken bent. Maar ook dat je omleidingen, snelheidsmaatregelen of bewegwijzering aan het bedenken bent.”

Wat heb je nodig om deze functie te kunnen vervullen?

“Vooral een gezond boerenverstand en een hoop creativiteit.  Met creativiteit bedoel ik dan vooral dat je ruimtelijk inzicht hebt. Je moet namelijk weten hoe verkeersstromen werken en weten hoe automobilisten denken. Zonder dat inzicht wordt het anders een grote janboel op de weg.  Verder is het onontbeerlijk dat je kennis hebt van wet- en regelgeving. Je weet bijvoorbeeld wat de CROW-richtlijnen inhouden. Een achtergrond als planoloog of een in de ruimtelijke ordening is dan ook handig voor deze baan. Maar als je de kennis op een andere manier hebt verkregen, mag je uiteraard ook solliciteren.”

Wat krijg ervoor terug?

“Niet alleen een mooi salaris (tussen 2200 en 2900 bruto per maand) met goede arbeidsvoorwaarden. Van je werkgever krijg je ook de gelegenheid om opleidingen te volgen om je verder te ontwikkelen. Je hebt trouwens ook een baan met groot maatschappelijk belang. Je voegt zeker wat toe aan de samenleving: duizenden weggebruikers hebben profijt van jouw werk. Bovendien kom je terecht bij een leuk familiebedrijf dat al meer dan honderd jaar aan de weg timmert.”

Kortom, je gaat dus de files oplossen?

“In je eentje het fileprobleem oplossen gaat natuurlijk niet, maar je levert er in deze baan wel een belangrijke bijdrage aan. Je staat als tekenaar verkeerstechniek namelijk helemaal in dienst van de weggebruiker. Jij zorgt ervoor dat iedereen door kan blijven rijden. Mensen ondervinden dan ook veel plezier van de maatregelen die jij bedenkt. Eigenlijk staat er onder elk omleidingsplan dat je bedenkt: bedankt voor uw begrip!”

Gerelateerde artikelen

Een man staat aan een check-in balie met een vrouw achter de balie. warm gekleurd

Wat is een marktconform salaris?

Een marktconform salaris is het gemiddelde inkomen dat gewoonlijk wordt verdiend door mensen met vergelijkbare functies of rollen in een bepaalde sector of bedrijfstak. Marktconform salaris 2024 Het marktconform salaris 2024 kan worden vergeleken met het gemiddelde salaris in Nederland voor dat jaar. Het gemiddelde salaris van Nederland wordt vaak geïllustreerd aan de hand van […]

Lees artikel

Verschil detacheren en uitzenden

Uitzend- en Detacheringsbureaus spelen beide een rol in tijdelijk werk, maar wat zijn de verschillen? Een detacheringsbureau levert specialisten voor langere projecten, terwijl een uitzendbureau zich richt op diverse banen bij verschillende werkgevers. Intro vertelt je graag meer over deze belangrijke onderscheidende factor tussen uitzend- en detacheringsbureaus in deze blog. Wat is een uitzendbureau? Een […]

Lees artikel
Welke werkgever past bij mij?

Hoe weet je of een nieuwe werkgever bij je past?

Een baan zoeken is af en toe best een dingetje. Het is natuurlijk het beste als jíj en je nieuwe werkgever een uitstekend bij elkaar passen. Maar hoe weet je dat? Niets is leuker dan een baan waar leuk werk hebt én je het helemaal naar je zin hebt. Door je af te vragen of […]

Lees artikel