Artikel

Monteur Vangrail heeft snelweg als werkplek

Ze zijn onmisbaar voor de verkeersveiligheid: vangrails langs de Nederlandse snelwegen. Net zo onmisbaar ben jij als monteur vangrail.  “Je hebt een bijzondere werkplek: de Nederlandse snelwegen.” 

Remco de Kort, recruiter bij Intro Personeel Geldermalsen, werft mensen voor deze baan en weet alles over deze functie.  

Wat ga je precies doen als monteur vangrail? 

“In deze functie ben je verantwoordelijk voor de montage en demontage van geleiderails langs de snelweg. In de volksmond beter bekend als vangrails. Ook ben je bezig met het transport en het laden en lossen van de vangrail. Je doet dit niet alleen, maar je werkt in een team met vijf collega’s.” 

Waarom is deze baan zo uniek? 

“Je hebt natuurlijk een bijzondere werkplek: snelwegen in heel Nederland. Met jouw werk lever je een bijdrage aan de veiligheid van weggebruikers. Daarom werk je in ploegendienst. De ene keer van ’s ochtends 6 uur tot ’s middags 17 uur, de andere keer begin je ’s avonds om 19 uur en werk je door tot de volgende ochtend 5 uur.”  

Wie is geschikt voor monteur vangrail?  

“Deze baan is niet voor iedereen geschikt. Je moet bereid zijn om soms lange werkdagen te maken of op niet-gangbare tijdstippen te werken. Je wilt samen knallen om mooie resultaten te behalen. Ook heb je enige affiniteit met montagewerkzaamheden en werk je nauwkeurig.” 

Wat krijg je ervoor terug? 

“Buiten je bruto maandsalaris tussen 2200 en 2750 euro (op basis van 40 uur per week) krijg je ook toeslagen. Die krijg je omdat je ook in de weekenden en ’s nachts werkt. Als je meer dan acht uur per dag werk, krijgt je 130 procent meer. Als je in de weekenden en ‘s nachts werk verdien je zelfs 150 procent. Verder krijg je de kans om door te groeien naar een functie van voorman. Je krijgt dan een eigen werkbus met bedrijfswageninrichting en gaat een team aansturen. Ook krijg je de kans om jezelf te ontwikkelen door middel van trainingen en cursussen.”  

Bij wat voor bedrijf ga je werken? 

“Bij een familiebedrijf in Geldermalsen. De onderneming is gespecialiseerd in het ontwerpen en onderhouden van buitenterreinen, infrastructuur en groenvoorzieningen. Er werken meer dan 300 medewerkers bij het bedrijf. Onderlinge samenhorigheid en vertrouwen zijn belangrijke waarden bij het bedrijf. Je werkt daarom ook in een hecht team. Die banden worden nog versterkt door de activiteiten die collega’s samen beleven.” 

Wil jij graag monteur vangrail worden? Neem dan contact op met Remco 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Een man werkt in de elektrotechniek

CAO elektrotechniek 2026: wat betekent dit voor jouw salaris?

CAO Metaal & Techniek per 1 januari 2026 Loonsverhoging: 0% per 1 januari 2026. (De huidige CAO loopt tot 31 januari. De verhoging volgt pas in de nieuwe CAO, waarschijnlijk per 1 februari 2026. Inzet bonden: 7%. Verwachting: 4-5%). Loongebouw: Geen wijzigingen per 1 januari. (De tabellen van oktober 2025 blijven gelden. De bodem van […]

Lees artikel
Een man werkt als groenvoorziener

CAO GGI 2026: Loonsverhogingen en nieuwe regels

Belangrijkste wijzigingen CAO GGI per 1 januari 2026 Loonsverhoging: +1,5% per 1 januari 2026 en +1,5% per 1 september 2026. Loongebouw: Functiegroep B heringericht naar 3 treden; schaal B0 gekoppeld aan het wettelijk minimumloon. Vergoedingen: Werkkleding € 4,40 netto per week; verblijfskosten € 8,10 per dag. Reistijd: Eerste 30 minuten heen en terug eigen tijd; […]

Lees artikel

CAO hoveniers 2026: Loonsverhoging en alle nieuwe regels

Belangrijkste wijzigingen CAO hoveniers per 1 januari 2026 Loonsverhoging: +2,5% per 1 januari 2026 (totaal 7% over hele looptijd). Loongebouw: Alle schalen krijgen er structureel één loontrede bij. Jeugdloon: 20-jarigen met mbo-3/4 krijgen direct 100% vakvolwassen loon. Reiskosten: Verhoogd naar € 0,23/km (max € 7,50 per dag). Consignatie: Vergoeding stijgt naar € 15 per etmaal. […]

Lees artikel