Artikel

Sleutel je graag aan scooters? Dan is de machinebouw wat voor jou

Van spruitenplukmachines assembleren tot sleutelen aan verpakkingsmachines. Wie een baan zoekt in de machinebouw kan alle kanten op, zegt recruiter Arjan de Lijster. “Werken in de machinebouw levert je ongetwijfeld veel voldoening op; als die machines niet draaien, staat de samenleving bij wijze van spreken stil.” 

Kijk op een willekeurige vacaturesite en je ziet dat de baankansen met vacatures in de machinebouw groot zijn. “Dat komt omdat er ook in deze sector een tekort aan technisch personeel is”, legt Arjan uit. “Maar ook als dat niet het geval zou zijn, is er werk genoeg. Er is altijd werk, omdat de machines moeten blijven doordraaien. Veel gaat natuurlijk machinaal, maar er moet iemand zijn die de machines produceert. Alles kan wel machinaal worden, maar die machinale apparaten en machines moeten wel door iemand worden gemaakt worden. Het blijft mensenwerk.”

Doorgroeien

Je kan alle kanten op als je in de machinebouw wilt werken, zegt Arjan. “Als je affiniteit met techniek hebt, is er veel mogelijk. Er zijn veel functies en specialismes. Bijvoorbeeld werktuigbouwkunde, elektrotechniek of assemblage. Bovendien zijn er veel beroepen waar je uit kan kiezen. Denk aan een functies als monteur, tekenaar, engineer, lasser of werkvoorbereider.” Qua bedrijven moet je denken aan machinebouwers, dit kunnen grote bedrijven zijn maar ook kleinschalige machinebouw!

Ook zijn er volgens Arjan uitstekende doorgroeimogelijkheden. “Stel, je begint als productiemedewerker. Dan word je vervolgens lasser en constructiebankwerker. Waarna je doorgroeit naar teamleider van de constructieafdeling. In de techniek zie je overigens vaak dat mensen een vak leren in de praktijk en vervolgens doorgroeien naar een verantwoordelijke functie. “

Aanpakken

Maar welke mensen zijn er geschikt om in de machinebouw aan de slag te gaan? “Belangrijk is dat je affiniteit met techniek hebt. Vaak zie je dat machinebouwers het vroeger al leuk vonden om aan auto’s of scooters te sleutelen. Ze zijn dus technisch onderlegd. Ook moet je bereid zijn om hard te werken. Het kan regelmatig voorkomen dat je over moet werken, omdat je werk afgerond moet zijn. Een machine moet blijven draaien. Je moet dus wel iemand zijn die van aanpakken houdt.”

Regelmatig bemiddelt Arjan mensen in de machinebouw, vertelt Arjan. “Bij een producent van spruitenplukmachines start binnenkort iemand die een opleiding als eerste monteur landbouwvoertuigen heeft afgerond. Dat zijn mooie trajecten.”

Eén van de mooie kanten van de machinebouw is dat je een wezenlijke bijdrage levert aan de maatschappij, stelt Arjan. “Als die machines niet gemaakt worden staat de economie stil. Het zijn bijvoorbeeld machines waarmee vlees worden verwerkt. Als die machines niet geproduceerd worden, eet jij geen stukje kipfilet bij je avondeten.”

Op zoek naar een baan in de machinebouw of heb je de ambitie om in deze sector te werken? Neem dan snel contact op met Arjan.

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Op vakantie nadneken over een nieuwe baan

Zo haal je in 2026 het maximale uit je vakantiedagen

Key Takeaways In 2026 blijft het wettelijke minimum gelijk: 4 × je wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer heeft minimaal 20 vakantiedagen. Nederlanders krijgen gemiddeld 27,5 vakantiedagen per jaar. Met slimme planning kun je in 2026 12 dagen vrij zijn met slechts 6 dagen verlof. Feestdagen zijn niet automatisch vrij; je cao bepaalt dit. Benieuwd welke […]

Lees artikel
Werker.

Wat staat er in de CAO beroepsgoederenvervoer 2026?

Key Takeaways De CAO beroepsgoederenvervoer 2026 heeft een looptijd van één jaar. Alle loonschalen stijgen per 1 januari 2026 met 4%. De berekening van vakantiedagen wordt gemoderniseerd volgens Europese rechtspraak. Ploegentoeslagen krijgen vaste bandbreedtes. De RVU-regeling wordt verlengd tot 2030. Voor consignatievergoedingen gelden minimumniveaus. Laadtijd van elektrische vrachtwagens telt voortaan als betaalde werktijd. De volledige […]

Lees artikel
Een man werkt als mbo'er

Wat is de moeilijkste mbo opleiding? De top 10

Key Takeaways De moeilijkste mbo-opleiding hangt af van de mix tussen theorie, praktijk en verantwoordelijkheid. Vooral zorg, techniek, laboratoriumwerk en maritieme opleidingen worden structureel als zwaar beoordeeld. De zwaarste mbo 4-opleidingen zijn meestal Mechatronica, Elektrotechniek en Maritiem Officier. Werkgevers ervaren afgestudeerden uit zware opleidingen als betrouwbaar, nauwkeurig en direct inzetbaar. Een uitdagende opleiding biedt uitstekende […]

Lees artikel