Artikel

Weet je niet welk werk je wilt gaan doen? Probeer vooral dingen

een monteur die werkzaam is bij vacatures in Alblasserdam.

Weet je niet wat voor werk je (later) moet gaan doen? Niet getreurd, dat kan de beste overkomen. Toch kan ook jíj zeker een beroep of werk vinden wat bij je past. “Loop eens een proeftijd mee bij een bedrijf. Zo kan je zien of het werk iets voor je is.” 

Lennart Visser, recruiter op vestiging Alblasserdam, komt ze soms wel eens tegen: mensen die totaal geen idee hebben wat voor beroep ze moeten kiezen of wat voor werk ze moeten gaan doen. “Soms kom ik met mensen, vaak jongeren, in gesprek die zomaar, zonder erbij na te denken voor een opleiding hebben gekozen. Jammer, want dat is een gemiste kans.” Desondanks is er altijd wel een oplossing. “Sommige mensen ontdekken nu eenmaal pas later wat ze écht willen en merken in de praktijk pas welk werk hun interesse heeft. ”

Maar hoe kom je erachter welk beroep bij je past? “Het begint met nadenken over welke opleiding je wilt volgen”, zegt Lennart. “Kijk wat bij je past en waar je energie van krijgt. Dat is het belangrijkste. Je moet wel iets doen wat je leuk vindt.” Er zijn genoeg mogelijkheden om te onderzoeken wat je leuk vindt.  “Er zijn talloze beroepskeuzetesten te vinden. Of ga eens met een recruiter praten. Die heeft kennis van de markt en contacten met bedrijven. Met zijn ervaring kan die je goed advies geven.”

Zelf geeft Lennart als recruiter natuurlijk ook wel eens adviezen. “Als een kandidaat met zo’n vraag naar mij toe komt, leg ik hem meestal vijf vacatures voor. Daarna vraag ik welk beroep die persoon het meest aanspreekt. Ik stel er meestal ook een paar vragen bij. Bijvoorbeeld: werk je het liefst binnen of buiten? Dat zet mensen vaak op een spoor en komen ze er achter wat ze daadwerkelijk willen.”

Proefdag

Probeer vooral ook dingen, zegt Lennart. “Je bereikt meer door dingen te doen dan door erover na te denken. Het is dan geen gok die je neemt, want je hebt niks te verliezen. Je probeert het gewoon en ziet wel wat eruit komt. Wie weet bevalt het uitstekend.”

Een van de oplossingen is bijvoorbeeld om een proefdag te lopen bij een bedrijf. “Je kan dan aan het werk snuffelen en kijken of het bij je past. Soms is een dag genoeg, maar ook een week kan prima zijn om te kijken of een beroep iets voor je is. Is het niks, dan kijk je gewoon weer verder. Ook voor een toekomstige werkgever kan het trouwens voordelig zijn.

Dat het kan helpen, staat voor Lennart vast. “Zo sprak ik eens iemand die een bakkersopleiding had gevolgd. Die vond hij totaal niet leuk. Toen ik hem een functie voorlegde als gevelmonteur sprak hem dat veel meer aan. Hij liep een proefdag mee bij een bedrijf en was helemaal enthousiast. Hij is nu helemaal gelukkig in zijn baan.”

 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Een man werkt in de elektrotechniek

CAO elektrotechniek 2026: wat betekent dit voor jouw salaris?

CAO Metaal & Techniek per 1 januari 2026 Loonsverhoging: 0% per 1 januari 2026. (De huidige CAO loopt tot 31 januari. De verhoging volgt pas in de nieuwe CAO, waarschijnlijk per 1 februari 2026. Inzet bonden: 7%. Verwachting: 4-5%). Loongebouw: Geen wijzigingen per 1 januari. (De tabellen van oktober 2025 blijven gelden. De bodem van […]

Lees artikel
Een man werkt als groenvoorziener

CAO GGI 2026: Loonsverhogingen en nieuwe regels

Belangrijkste wijzigingen CAO GGI per 1 januari 2026 Loonsverhoging: +1,5% per 1 januari 2026 en +1,5% per 1 september 2026. Loongebouw: Functiegroep B heringericht naar 3 treden; schaal B0 gekoppeld aan het wettelijk minimumloon. Vergoedingen: Werkkleding € 4,40 netto per week; verblijfskosten € 8,10 per dag. Reistijd: Eerste 30 minuten heen en terug eigen tijd; […]

Lees artikel

CAO hoveniers 2026: Loonsverhoging en alle nieuwe regels

Belangrijkste wijzigingen CAO hoveniers per 1 januari 2026 Loonsverhoging: +2,5% per 1 januari 2026 (totaal 7% over hele looptijd). Loongebouw: Alle schalen krijgen er structureel één loontrede bij. Jeugdloon: 20-jarigen met mbo-3/4 krijgen direct 100% vakvolwassen loon. Reiskosten: Verhoogd naar € 0,23/km (max € 7,50 per dag). Consignatie: Vergoeding stijgt naar € 15 per etmaal. […]

Lees artikel