Eerlijkheid, flexibiliteit, stressbestendigheid of leergierig zijn. Op de werkvloer kunnen zulke karaktereigenschappen zomaar maar nuttig zijn. Hier zijn de 10 meest nuttige eigenschappen die je kunt gebruiken op je werk.
1. Betrouwbaarheid
Eén van de belangrijkste eigenschappen die een werkgever in jou als werknemer kan waarderen is betrouwbaarheid. Je ‘baas’ kan het vast en zeker waarderen als je jouw verantwoordelijkheid neemt en je taken serieus neemt. Je kunt laten zien dat je betrouwbaar bent door je afspraken na te komen en werk van hoge kwaliteit te leveren. Zo laat je zien dat je werkgever op jou kan rekenen!
2. Eerlijkheid
Eerlijk duurt het langst. Ook op het werk. Dat is niet altijd makkelijk. Wie eerlijk is wordt door zijn werkgever en collega’s in ieder geval gewaardeerd. Zo krijg je respect en ben je een betrouwbare werknemer.
3. Teamwork
Goed kunnen samenwerken is ook belangrijk. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet in je eentje doen. Samen werk je aan een doel. Of het nu gaat om het verkopen van een product, het aanleggen van een tuin of het bouwen van een huis. Alleen samen bereik je de mooiste resultaten.
4. Communicatievaardigheden
In elke functie en baan is het handig als je goed kan communiceren . Bijvoorbeeld als je iets duidelijk uit kunt uitleggen, goed kunt luisteren of feedback kunt geven. Daar heb jij niet alleen wat aan, maar je collega’s ook.
5. Flexibel zijn
Wie flexibel is kan daar veel voordeel van hebben op het werk . Een situatie kan snel veranderen. Wie zich daar makkelijk aan kan aanpassen, is waardevol voor werkgevers.
6. Initiatief nemen
Werkgevers waarderen het erg als je regelmatig initiatief neemt. Als je uit jezelf iets doet, kansen ziet liggen en zelfstandig beslissingen neemt is dat een pluspunt. Je kunt problemen oplossen en levert een bijdrage aan de groei en verbetering van het bedrijf.
7. Stressbestendigheid
Kan je tegen een stootje? Raak je niet in paniek als het onverhoopt misgaat? Als je goed met stress kunt omgaan, zijn werkgevers daar erg blij mee . Het zorgt ervoor dat je onder druk kalm en doelgericht blijft. Zelfs in uitdagende omstandigheden kan je dan blijven presteren.
8. Leergierig zijn
Nieuwe vaardigheden en kennis op willen doen. D at is iets wat iets op je werk zeker wordt gewaardeerd. Het toont dat je gemotiveerd bent en graag wilt leren. Je staat open om nieuwe dingen te leren en hiermee je voordeel te doen.
9. Inleven in een ander
Wie anderen begrijpt en zich kan inleven in een andere persoon draagt bij aan een positieve werkomgeving. Je toont zorg en begrip voor collega’s. Dat wordt meestal erg gewaardeerd . Zo kan je een goede band met elkaar opbouwen.
Het tonen van empathie en begrip voor collega’s en klanten kan bijdragen aan een positieve werkcultuur en klantrelaties versterken.
10. Kunnen organiseren
Heb je talent voor organiseren? Dan ben je zeker een aanwinst. Als jij goed taken kan plannen en efficiënt werkt ben je waarschijnlijk productiever. Dat kan je werkgever natuurlijk erg waarderen.
Heb jij één of meerdere van deze eigenschappen. Dan ben je waardevol voor je werkgever.
Nog vragen over dit onderwerp? Dan kan je altijd contact opnemen met één van onze recruiters.