De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet. Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Joris zorgt dat jij soepel langs wegwerkzaamheden rijdt

16 september, 2020

Omleidingen en veilige afzettingen bedenken bij complexe, tijdelijke verkeersituaties. Joris KleinJan (23) doet het dagelijks. Hij is ontwerper verkeersmaatregelen bij Versluys Verkeerstechniek, actief in het veilig begeleiden van verkeer tijdens wegwerkzaamheden. “Het mooiste is als ik een bijdrage kan leveren aan een efficiënte doorstroming van het verkeer.” 

Op zijn bureau staan twee beeldschermen waarvan één met het technisch tekenprogramma AutoCad geopend. Er omheen liggen kaarten van de omgeving en het CROW-handboek, de richtlijnen voor verkeersmaatregelen bij wegwerkzaamheden. Het is materiaal waar Joris elke dag mee werkt.

Wat voor werk doe je precies?

“Ik heb een zelfstandige functie. Van de afdeling werkvoorbereiding krijg ik opdrachten om oplossingen te bedenken voor allerlei verkeerssituaties. De een complexer dan de andere. Het is mijn taak om dan te bedenken hoe het verkeer op een zo’n snelle en efficiënte manier omgeleid kan worden. Op dat verkeersplan staat dan ook waar welke borden en hekken moeten staan. Nadat het is goedgekeurd door de werkvoorbereiding en de gemeente gaat mijn idee op een A3-papier naar de monteurs in de buitendienst. Zij gaan praktisch met het plan aan de slag.”

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?

“Mijn dag begint meestal rond uurtje of acht, half negen. Ik check mijn mail en doe een bakje koffie met collega’s. Op kantoor in Bodegraven werk ik met vier andere tekenaars en ontwerpers. Het verschilt per dag wat ik doe. Soms ontwerp ik 10 tot 12 kleine verkeersprojecten op een dag, maar ik kan ook twee dagen met een complex verkeersplan bezig zijn. Het maakt mijn werk lekker afwisselend.”

Hoe ben je ontwerper verkeerstechniek geworden?

“Eigenlijk wist ik nooit echt wat ik wilde worden. Ik was al logistiek medewerker geweest, maar dat was niks voor me. Via Intro kreeg ik de kans om hier aan de slag te gaan. Ik kon een cursus AutoCad gaan volgen om tekenaar te kunnen worden. Mijn ouders zeiden overigens vooraf: dat ga jij nooit volhouden op kantoor. Ik moet zeggen, in het begin was het pittig. Lange dagen achter een scherm. Intussen houd ik dat prima vol en heb ik het hier uitstekend naar mijn zin.”

Welke eigenschappen moet je voor dit beroep hebben?

“Belangrijk is dat je ruimtelijk inzicht hebt. Je moet immers verkeerssituaties goed kunnen inschatten en weten waar de borden en hekken moeten staan. Verder moet je logisch kunnen nadenken en in oplossing kunnen denken. Daarnaast is het belangrijk dat je zorgvuldig en nauwkeurig werkt. Een verkeersbord dat op de verkeerde plek is getekend kan fout uitpakken.”

Wat vind jij het leukste aan je werk?

“Het meest interessant aan mijn werk vind ik het oplossen van verkeersproblemen. Door goed na te denken kom je tot de juiste oplossing. Het mooiste is als je een bijdrage kan leveren aan een soepele doorstroming van het verkeer.”

Hoe ben jij tot bloei gekomen in je werk?

“Eigenlijk ben ik in het begin zelf in het diepe gestapt; ik wist niet zo goed waar ik aan begon. Maar het heeft allemaal positief uitgepakt. Ik heb een kant van mezelf leren kennen die ik nog niet kende. Voorheen was ik vooral bezig in een praktische functie. In dat opzicht heb ik mezelf een beetje verbaasd. Nooit gedacht dat ik het op kantoor zo leuk zou vinden.”

Hoe zie jij de toekomst?

“Ik ben daar nu nog niet zo mee bezig. Ik werk hier nu een jaar en zit momenteel helemaal op mijn plek. Op termijn wil ik me waarschijnlijk gaan bezighouden met grotere en complexere projecten. Wellicht kan ik daarna nog adviseur worden. Wie weet wat er allemaal nog in het verschiet ligt.”

Dit is deel 6 in de serie Mijn Beroep. In deze serie vertellen door Intro geplaatste werknemers hoe ze tot bloei komen in hun beroep. 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Intro Personeel Barendrecht 1e Barendrechtseweg 58

Wat betekent recruitment uitbesteden precies?

Waarom bedrijven in kiezen voor recruitment uitbesteden: snellere werving, lagere kosten en sterke regionale expertise. Bekijk ons artikel voor alle informatie!   Key Takeaways Recruitment uitbesteden betekent dat een externe partner (een deel van) het wervingsproces overneemt. Het zorgt voor lagere kosten, betere matches en een sterker werkgeversmerk. Recruitment marketing uitbesteden verhoogt zichtbaarheid en candidate […]

Lees artikel
Saar de Wit Van Vulpen

Saar groeide via Intro door naar technisch werkvoorbereider – en zit helemaal op haar plek

Saar de Wit werd door Intro benaderd voor een baan als administratief werkvoorbereider bij Van Vulpen. In enkele maanden is ze doorgegroeid naar de functie van technisch werkvoorbereider. “Ik ben erg blij dat er contact met me is opgenomen en ik de stap naar deze functie heb durven zetten.” In het levendige kantoor van haar […]

Lees artikel
verkiezingen

De politiek over de toekomst van werk in het Groot Arbeidsmarktdebat: meer keuzevrijheid, minder regels

Op maandag 20 oktober deelden vertegenwoordigers van verschillende politieke partijen hun visie op de toekomst van werk tijdens het Groot Arbeidsmarktdebat in Den Haag. In het debat, georganiseerd door de Alliantie van Werk (ABU, NBBU, RIM, Bovib en VvDN, in samenwerking met ZiPconomy), kwamen thema’s aan bod als arbeidsmigratie, flexwerk, personeelstekorten en de positie van […]

Lees artikel