De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

Werk je met buitenlandse werknemers? Zo werkt de Expatregeling Nederland en de ET Regeling

18 augustus, 2025
een man die bezig is met zijn werkzaamheden. hij snijdt papier onder een machine

Zowel de expatregeling als de ET regeling zijn fiscale regelingen die buitenlandse werknemers helpen om de extra kosten te compenseren die zij maken door tijdelijk in Nederland te werken. In dit artikel leggen we uit hoe de expatregeling Nederland en de ET regeling werken, welke aandachtspunten er zijn, en welke wijzigingen eraan komen en voor jou belangrijk zijn. Daarbij beantwoorden we ook de vraag: wat is de 30% regeling?

Expatregeling Nederland: wat is de 30% regeling?

De expatregeling (ook wel bekend als de 30% regeling) is speciaal ontworpen voor werknemers die vanuit het buitenland naar Nederland komen en over specifieke deskundigheid beschikken die schaars is op de Nederlandse arbeidsmarkt. Deze regeling maakt het mogelijk voor werkgevers om 30% van het brutosalaris belastingvrij uit te keren als vergoeding voor extraterritoriale kosten, zoals dubbele huisvesting en verhuiskosten. Dit resulteert in een hoger nettoloon voor de werknemer.

Belangrijke voorwaarden voor de expatregeling

  • De werknemer moet specifieke deskundigheid hebben die schaars is in Nederland.
  • De werknemer moet in de 24 maanden voorafgaand aan de tewerkstelling meer dan 16 maanden op meer dan 150 kilometer van de Nederlandse grens hebben gewoond.
  • De werkgever moet de 30% regeling schriftelijk aanvragen bij de Belastingdienst.

Aanpassingen expatregeling 2027

Per 1 januari 2027 wordt de 30% regeling aangepast naar een 27%-regeling. Dat betekent dat werkgevers vanaf dat moment maximaal 27% belastingvrij mogen uitkeren. Ook gaan de salarisnormen omhoog: minimaal € 50.436 belastbaar salaris, en voor werknemers onder de 30 met een mastergraad minimaal € 38.338. Werknemers die nu al gebruikmaken van de regeling behouden hun voorwaarden tot het einde van de looptijd, maar uiterlijk tot 1 januari 2027.

ET regeling: voorwaarden en voordelen

De ET regeling is bedoeld om tijdelijke buitenlandse werknemers te compenseren voor extra kosten, zoals dubbele huisvestingskosten, extra reiskosten en hogere kosten van levensonderhoud. Werkgevers kunnen deze kosten belastingvrij vergoeden, waardoor het nettoloon stijgt zonder dat de totale loonkosten toenemen. De vergoeding mag maximaal vijf jaar worden toegepast.

Voorwaarde is dat de werknemer aantoonbaar extra kosten maakt door verblijf in Nederland. Deze kosten moeten goed gedocumenteerd zijn. Alleen specifieke kosten, zoals dubbele huisvesting, extra reizen en hogere levensonderhoudskosten, komen in aanmerking. Een goede administratie is cruciaal, want fouten kunnen leiden tot naheffingen en boetes.

ET regeling en uitzendorganisaties

Uitzendorganisaties hebben een convenant met de Belastingdienst om de toepassing van de ET regeling te vereenvoudigen. De ABU- en NBBU-cao’s stellen daarbij dat dubbele kosten alleen uitgeruild mogen worden met het reguliere loon, en niet met bijvoorbeeld vakantiegeld. Maximaal 30% van het brutoloon mag worden uitgeruild voor een belastingvrije vergoeding. Deze afspraken moeten vooraf in de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd.

 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Baan zoeken in de laatste maanden van het jaar

Waarom de laatste maanden van het jaar dé perfecte tijd zijn om een nieuwe baan te zoeken

Het einde van het jaar nadert. Een goed moment om af te vragen of je juist in deze tijd van het jaar op zoek moet gaan naar een nieuwe baan. Dat kan voordelen hebben. De laatste maanden van een jaar zijn vaak een verrassend goed moment om een andere baan te gaan zoeken. We noemen […]

Lees artikel
helft vd werkgevers heeft een langere opzegtermijn

Helft werkgevers overweegt langere opzegtermijn

Uit recent onderzoek van Indeed blijkt dat 15 % van de Nederlandse werkgevers in de afgelopen twee jaar al heeft besloten de opzegtermijn te verlengen om werknemers langer aan boord te houden. Inmiddels overweegt zo’n 50 % om dit voorbeeld te volgen.   Waarom verlengen? Werkgevers kampen met instroomproblemen en willen verloop beperken. Door een […]

Lees artikel
verplichte kilometerregistratie vervalt

Minder administratie voor het mkb: verplichte kilometerregistratie vervalt

Een belangrijke lastenverlichting voor het mkb is de afschaffing van de verplichte kilometerregistratie voor CO₂-rapportages. Deze verplichting gold sinds juli 2024, maar bleek in de praktijk onwerkbaar voor middelgrote bedrijven. Daarom komt het kabinet terug op deze maatregel en kiest het voor een vereenvoudiging van de regelgeving.   Wat verandert er precies? De verplichting om […]

Lees artikel