De vacature is succesvol toegevoegd als favoriet.Ik wil graag een herinnering!
Artikel

De voordelen van de juiste medewerker op de juiste plek

24 april, 2025
De juiste medewerker op de juiste plek

Als werkgever lijkt het soms zo makkelijk om een vacature in te vullen. Je zoekt iemand met de juiste opleiding en ervaring, voert een gesprek en maakt een keuze. De praktijk is echter weerbarstiger. We leggen graag uit waarom de juiste match, de juiste medewerker op de juiste plek, zo belangrijk is.

Op papier kan iemand prima bij je bedrijf passen. Toch is dat in de praktijk niet altijd het geval. Daarom is het belangrijk om verder te kijken dan het cv van een kandidaat en je te verdiepen in de persoon zelf. Als je de juiste match maakt, heeft dat veel voordelen.

  • Een verkeerde match kost veel geld

Een mismatch kan flink in de papieren lopen voor een werkgever. Denk eens aan wat het je allemaal kost. De tijd en het geld die je steekt in de onboarding van een medewerker die weer vertrekt, het verlies aan productiviteit en de kosten voor nieuwe werving en selectie. Het is dus niet alleen vervelend, maar ook kostbaar. Volgens onderzoek van de Harvard Business Review kost een mismatch gemiddeld 30% van het jaarsalaris van de werknemer.

  • Een goede match zorgt ervoor dat mensen blijven

Wanneer iemand zich thuis voelt op het werk, is de kans groter dat die persoon blijft. Zo’n medewerker voelt zich op zijn of haar gemak, begrijpt de cultuur van het bedrijf en werkt graag samen met collega’s. Zo heb je minder verloop binnen jouw bedrijf en creëer je meer rust in het team.

  • De juiste match stimuleert innovatie en groei

Nieuwe mensen brengen vaak nieuwe ideeën en een frisse blik mee. Ze zijn een waardevolle aanvulling op het team. Zo iemand durft bestaande werkwijzen ter discussie te stellen, en dat is van grote waarde. Het werkproces wordt daardoor verbeterd, en nieuwe technologieën of werkmethodes worden sneller omarmd.

  • Een sterke match bevordert je werkgeversmerk

Wie plezier heeft op het werk, praat daar graag over. Werknemers worden zo ambassadeurs van jouw bedrijf of organisatie – zowel offline als online. Denk aan enthousiaste LinkedIn-posts, aanbevelingen in hun netwerk of het aandragen van bekenden via referral recruitment.

Wil je eens met onze recruitment consultants praten over dit onderwerp? Kom gerust eens langs voor een bakkie koffie.

 

 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Tip Intro Personeel en verdien 250 euro

Help iemand aan een nieuwe baan en verdien zelf €250

Stel, je buurman vertelt tijdens een zomerse barbecue dat hij niet helemaal gelukkig is met zijn baan. Jij kunt hem helpen! Bij Intro Personeel belonen we jou graag als er via jouw tip iemand aan de slag gaat. Ben je zelf niet op zoek naar nieuw werk, maar ken je iemand die wél dringend op […]

Lees artikel

Re-integratie in tweede ziektejaar

Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers meer ruimte geven bij de re-integratie van zieke werknemers. Een nieuw wetsvoorstel maakt het mogelijk om na het eerste ziektejaar te stoppen met re-integratie in het eigen bedrijf (eerste spoor) en de focus volledig te verleggen naar re-integratie bij een andere werkgever (tweede spoor). Recent publiceerde de Raad […]

Lees artikel
Een projectleider die zijn team aanspreekt. Ze hebben allemaal werkoutfits aan

Geen ervaring? Zo bouw je toch werkervaring op

Om werk te krijgen heb je ervaring nodig, maar om ervaring te krijgen heb je werk nodig. Voor veel werkzoekenden hebben met deze tegenstrijdigheid te maken. Belangrijker is de vraag hoe je desondanks toch aan werkervaring komt. Ter geruststelling: je hoeft niet per se een fulltimebaan of officiële functie om ervaring op te doen. Zelfs […]

Lees artikel