Een flink portie spierballen en geen hoogtevrees. Die eigenschappen heb je nodig voor deze functie van Torenkraanmonteur. Er zijn maar 50 torenkraanmonteurs in Nederland. Daarom is deze baan met recht bijzonder te noemen. Recruiter Arthur van der Ham: “Dit is een baan voor mensen met lef!”
Wat ga je precies doen?
“In deze baan als torenkraanmonteur ben je dagelijks bezig met het opbouwen en demonteren van metershoge torenkranen. Dit doe je overal in Nederland en soms ook elders in de Benelux. Vaak ben je aan ’t werk op bouwplaatsen in steden. De onderdelen van de kraan worden met vrachtauto’s naar de werkplek gebracht. Daarna kan je gelijk aan de slag om samen met collega’s de kraan op te bouwen. Je zet de onderdelen van de kraan netjes en volgens de geldende veiligheidseisen in elkaar. Net als je vroeger met technisch Lego deed. Eigenlijk is het net een bouwpakket.”
Hoe gaat die opbouw dan in zijn werk?
“Het begint met een gesprek tussen de uitvoerder, de machinist en het team monteurs. Je bespreekt de werkzaamheden en kijkt of er bijzondere omstandigheden zijn. Daarna start je met de montage. Het begint met het plaatsen van de basis. Zeg maar de fundering. Vervolgens wordt de toren opgebouwd tot de gewenste hoogte. Daarna worden de gieken met behulp van een mobiele kraan geplaatst, de kraan afgesteld en de hijskabel erin gehangen.”
Hoogtevrees moet je dus niet hebben?
“Inderdaad. Je moet als torenkraanmonteur absoluut geen hoogtevrees hebben. Een torenkraan is al gauw zo’n 40 meter tot 60 meter hoog. Maar er zijn ook exemplaren bij van 80 meter en 100 meter hoog. Je moet het dus wel aandurven om op dergelijke hoogtes te werken.”
Wie is er dan geschikt voor deze baan?
“Dit is een baan voor mensen met lef. Naast dat je niet bang bent om op grote hoogte te werken, is het belangrijk dat je fysiek sterk bent. Je werkt met zwaar materieel. Sommige onderdelen van de kraan zijn zwaar om te tillen. Daarnaast is het van belang dat je een aanpakker bent. Het is dus echt de handen flink uit de mouwen steken. Als een kraan in het weekend moet draaien, werk je ook wel eens buiten de gangbare tijden om. Natuurlijk is dit niet elke week, maar sporadisch kan het voorkomen. Wat hier mooi aan is dat hier een heel redelijke beloning tegenover staat.”
“Een ander belangrijk punt: omdat het bedrijf in Vianen is gevestigd, is het belangrijk dat je in de omgeving woont. Op maximaal een half uur rijden.”
Moet je persé een monteur zijn?
“Nee hoor, ook zij-instromers zijn welkom. Het is prettig als iemand gewend is om op hoogte te werken en enige affiniteit heeft met techniek. Liftmonteurs, bergbeklimmers, steigerbouwers, glazenwassers en scheepsbouwers. Noem ze maar op. Ze zijn allemaal geschikt voor deze baan.”
Hoe wordt je dan torenkraanmonteur?
“Je krijgt een interne opleiding bij de opdrachtgever. Daarom is het belangrijk dat je een goede motivatie hebt. Je leert het vak ‘on-the-job’. Anders gezegd: een ervaren, vakvolwassen torenkraanmonteur brengt je de fijne kneepjes van het vak bij.”
Wat levert het op?
“Sowieso een leuk salaris. Afhankelijk van je ervaring krijg je per maand een bruto salaris tussen de 1900 en 2600 euro. Je reisuren krijg je 100 procent uitbetaald. Daarnaast krijg je een toeslag voor overuren. 25 procent voor de eerste twee uur, daarna 50 procent. Op zaterdag krijg je 150 procent plus een vaste extra vergoeding.”
Hoe veilig is deze baan?
“Een torenkraanmonteur is erg goed beveiligd. Torenkraanmonteurs maken gebruik van een zogenaamd scaff pack. Dat is een pak waarbij een monteur in geval van nood veilig naar de grond kan terugkeren. Ook volg je jaarlijks een veiligheidstraining. Door de herhaling en de bijscholing ben je helemaal op de hoogte van de recente veiligheidseisen.”
Nog meer bijzonderheden?
“Ja, dit is zo’n specialistische functie dat er maar weinig torenkraanmonteurs zijn te vinden. In Nederland zijn er maar zo’n 50 te vinden. Je oefent dus een zeer uniek beroep uit!”
Direct solliciteren?
Klik hier