Artikel

Hoe ben je een goede werkgever voor Generatie Z?

Jongeren van Gen Z met telefoons in de hand.

Ze zijn de eerste volledig digitale generatie op de arbeidsmarkt. De leden van Generatie Z, ook wel post-millenials of iGen genoemd. De vraag is hoe je een goede werkgever kunt zijn voor deze generatie.

De digitale generatie is grofweg geboren tussen 1997 en 2012. Ze groeiden op in een tijdperk van technologische ontwikkelingen, sociale media en economische onzekerheid. Voor jou, als werkgever, belangrijk om te weten hoe je met deze generatie om gaat. Hier wat tips.

  •  Flexibele werkuren

Flexibiliteit is belangrijk voor Generatie Z. Dat komt doordat ze gewend zijn aan multitasking en jongleren met verschillende verantwoordelijkheden. Als werkgever kun je daarop inspelen door flexibele werkuren, thuiswerken en verschillende locatiemogelijkheden aan te bieden. Zo bevorder je een goede balans tussen werk en privé.

  • Technologische voorzieningen

Technologie is een vanzelfsprekendheid voor Generatie Z. Doordat deze generatie is opgegroeid in een digitale wereld verwachten ze efficiëntie op de werkvloer. Ze verwachten dat hun werkplek is voorzien van de nieuwste tools en software.

  • Mogelijkheden tot ontwikkeling

Groei en ontwikkeling zijn belangrijke gegevens in hun loopbaan. Ze willen zich voortdurend ontwikkelen in hun carrière. Als werkgever is het daarom slim om trainingen en workshops aan te bieden. Zo laat je zien dat wilt investeren in hun professionele groei.

  •  Feedback en erkenning

Generatie Z waardeert het zeer als je direct communiceert en erkenning geeft voor hun werk. Ze willen graag weten hoe ze presteren. Geef hen daarom regelmatig feedback. Zo kun je hun betrokkenheid en motivatie vergroten.

  • Duidelijke doelen en doelstellingen

Duidelijke doelen zijn belangrijk voor Generatie Z. Dat komt omdat ze graag willen bijdragen aan een grotere missie van het bedrijf. Transparantie over dit onderwerp kan de betrokkenheid vergroten en zorgen voor een betere toewijding.

Door deze dingen toe te passen in je samenwerking met mensen van Generatie Z kun je een aantrekkelijke werkgever voor hen worden. Je sluit zo goed aan bij hun waarden en normen. Dat kan jouw bedrijf of organisatie ten goede komen.

Wil je met één van onze recruiters over dit onderwerp van gedachte wisselen? Dat kan, neem gerust contact met hen op. 

 

Bekijk ook de nieuwste blogs van Intro Personeel

Op vakantie nadneken over een nieuwe baan

Zo haal je in 2026 het maximale uit je vakantiedagen

Key Takeaways In 2026 blijft het wettelijke minimum gelijk: 4 × je wekelijkse arbeidsduur. Een fulltime werknemer heeft minimaal 20 vakantiedagen. Nederlanders krijgen gemiddeld 27,5 vakantiedagen per jaar. Met slimme planning kun je in 2026 12 dagen vrij zijn met slechts 6 dagen verlof. Feestdagen zijn niet automatisch vrij; je cao bepaalt dit. Benieuwd welke […]

Lees artikel
Werker.

Wat staat er in de CAO beroepsgoederenvervoer 2026?

Key Takeaways De CAO beroepsgoederenvervoer 2026 heeft een looptijd van één jaar. Alle loonschalen stijgen per 1 januari 2026 met 4%. De berekening van vakantiedagen wordt gemoderniseerd volgens Europese rechtspraak. Ploegentoeslagen krijgen vaste bandbreedtes. De RVU-regeling wordt verlengd tot 2030. Voor consignatievergoedingen gelden minimumniveaus. Laadtijd van elektrische vrachtwagens telt voortaan als betaalde werktijd. De volledige […]

Lees artikel
Een man werkt als mbo'er

Wat is de moeilijkste mbo opleiding? De top 10

Key Takeaways De moeilijkste mbo-opleiding hangt af van de mix tussen theorie, praktijk en verantwoordelijkheid. Vooral zorg, techniek, laboratoriumwerk en maritieme opleidingen worden structureel als zwaar beoordeeld. De zwaarste mbo 4-opleidingen zijn meestal Mechatronica, Elektrotechniek en Maritiem Officier. Werkgevers ervaren afgestudeerden uit zware opleidingen als betrouwbaar, nauwkeurig en direct inzetbaar. Een uitdagende opleiding biedt uitstekende […]

Lees artikel